Novi Pazar

Нишу од цара Манојла I добије и царску титулу. (Андрејић, 2016, стр. 59-74) Пошто звање сват - стари сват и пријатељ не могу бити исто, иском грчком цару Алекси je велики жупан Стефан Немања могао бити сват, али у исто време није могао бити са Алексијем 111 пошто je са њим био пријатељ све до 1204. године по основу женидбе Стефана Првовенчаног Евдокијом Комнин. Велики српски жупан Стефан Немања je могао бити сват - сведок на крштењу сина цара Манојла Комнена, Алексија II Комнена. Уколико je крштење било четрдесет дана по рођењу, онда je то могло бити на Светог Димитрија, 26. 10. 1169. године, кадаје Немања боравио у Цариграду. Велики жупан Стефан Немања je могао бити и сват - стари сват на свадби Алексија 111 и Еуфросине Каматарисе 1172. године. Тако би Немања могао бити и сват и потоњи пријатељ Алексија 111. На овај начин се дошло до сазнања о јаким родбинским и државничкм односима великог жупана Стефана Немање и византијских царева. (Исто) И први српски архиепископ Сава, најмлађи сии великог жупана Стефана Немање, помиње се као двоструки пријатељ и сват једног византијског цара. Доментијан у Житију светог Саве (1243) износи податак да се архимандрит Сава (1219?) обратно цару Теодору Ласкарису као пријатељ: „... подигавши се оде на исток ка свату (пријатељу) своме цариградском цару кир Теодору званом Ласкару (Доментијан, 1938, стр. 113-114) Сматрасе да се он тако обраћа цару Теодору jep je овај пашеног његовог брата, краља Стефана Првовенчаног. Теодосије тврди да je Сава решио „да иде у царски град Константинов (Никеју), а гада у њему цароваше Теодор Ласкар. И он дочека Светога с великом нестрпљивошћу, jep беше слушао о њему чији je сии... али му и сват (пријатељ) падаше, јер кћи цара Теодора Ласкара би дана за жену Радославу, сину Стефанову, а синовцу светог Саве. Тога ради, он га дочека с двогубом (двоструком) чашћу (Теодосије, 1997, стр. 131132) Имајући у виду да архиепископ Сава одлази у Никеју код цара Теодора I Ласкариса 1219. године, произилази да су већ били пријатељи по основу удаје иске неименоване ћерке цара Теодора за будућег српског краља Радослава. У науци није прихваћен податак да je Свети Сава „двогуби" пријатељ цара Теодора Ласкариса тиме што je Савин синовац Радослав био ожењен неком његовом неименованом ћерком. Прихвата се једино да су они пријатељи пошто су Стефан Првовенчани и цар Теодор I Ласкарис били пашенози, jep су били ожењени кћерима византијског цара Алексија 111 Анђела - Стефан Првовенчани царевом ћерком Евдокијом, а Теодор Аном. Тврди се и да Теодосије није био довољно обавештен те да je заменио епирског цара Теодора I Анђела и византијско-никејског цара Теодора I Ласкариса. (Ласкарис, 1990, стр. 51) Намеће се реално питање - како je могуће да поуздани Теодосије направи превид, односно да je био у голиком незнању и непознавању историје српских владара од које га je делило само двадесетак година? Зато хајде да све још једном размотримо.

86

40/2017

Живојин Р. Андрејић