Opštinske novine
Страна 1392
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
гледишга фискалних интереса општинских, могуће и целисходно опорезовати трошарином (н. пр. алкохол, увезени предмети луксузне потрошње), док се од трошарине сасвим ослобађају основне животне намирнице, т. ј. неизбежне намирнице најширих слојева грађанства. Укидају се трошарински реон, трошаринске станице, трошарински стражари, а ону трошарину која се задржава наплаћиваће државни органи (уз државну трошарину односно царину); тиме се постижу извесне режијске уштеде у општинском буџету. Ради даљег образложења ове реформе морамо нагласити неколико важних чињеница. Пре свега мањак општинских прихода, који настаје напуштањем великог броја трошаринских оптерећења, компензира се у буџету на следећи начин: Прво, вишковима других редовних општинских прихода (вишковима прихода од трамваја, осветлења, водовода — због проширења експлоатације и т. д.). Увећање ових редовних прихода навело је Суд општине да помишља на смањење општинских намета, ради појевтињавања живота у Београду. Отуда је и уследило најпре редуцирање трошарине, а за овим има да уследи, према изјавама које је Претседништво Суда учинило Финансијском Одбору, смањење цена за потрошњу електричне струје и за воду. Друго, избацивањем извесних инвестиционих издатака из првобитног предлога буџета. То су делом грађевине и послови који се у току наступајуће буџетске године не би ни могли извести, јер нису још ни планови за њих готови, или има других околности које одлажу њихов*о извођење. С друге стране, заједничко је мишљење Суда и Финансијског одбора, да многе инвестиције не треба вршити на терет редовних општинских прихода, него их треба пренети на један дугорочни зајам, да би се финансијски терет тих инвестиција расподелио на дуги низ година и оптеретио и оне грађане кОји ће се током идућих година њима служити. Треће, уводи се општински прирез од 20% на основне облике непосредних држазних пореза. Замерке које се чине увођењу овог облика општинских намета (који међутим постоји у свима осталим градовима наше државе) обеснажене су највећим делом тиме, што је стопа његова одмерена овако ниско. На овај начин прирез ће задовољити захтев о правичнијем распореду социјалних терета, према имућности грађана, не идући до драстичностч и претеривања, која могу учинити непосредне порезе исто толико неправичним (само у обрнутом смислу).као и посредне порезе, кад су рђаво подешене. Овако малом етопом овај се прирез допуњује са трошари-
ном и осталим општинским наметима у један комбиновани систем опорезивања, којим сс лакше може оперисати у правцу што правичније расподеле општинских терета, но сисчемом једног јединог облика порезе. При том, општински приходи добијају више изгледа на стабилност када се распоређују на више извора, него ли налегањем њиховим само на један извор. У осталом, сматрамо за дужност да утврдимо овде изјаву Суда, да намерава да овај прирез постепено смањује па и укине, чим се појаве довоЉни вишкови других прихода, да се буџет може и без њега уравнотежити. Сматрамо за потребно да напоменемо још и то, да је Претседнишгво Суда уверило Финансијски одбор, како ће трошаринско особље, од сад непотребно за убирање трошарине, бити распоређено по другим општинским службама, сходно њиховим квалификацијама; тако да егзистенција ових људи и њихових породица не долази у питање. * Приликом прегледања личних издатака, Стручни Финансијски Одбор је дошао до закључка да ту има још много нерационалног трошења општинских прихода, али да је потребну коректуру немогуће извести, док се не изврши ревизија у Статуту општинског особља. Сматрајући то као озбиљну и прешну потребу, Финансијском одбору је част ставити вам овом приликом конкретан предлог: да се избере комисија, која ће са Судом општине имати задатак да изврши ревизију Статута и поднесе потребне предлоге о његовим изменама. ❖ Стручни Финансијски одбор жели и са своје стране да истакне велики преокрет у финансирању општинских радова, који је настао закључењем унутрашњег општинског зајма од 125.000.000,— динара код домаћих новчаних завода. Еклатантни успех овога зајма дао је доказа, колико наша општина ужива љубави код својих грађана и колико поверење њене финансије улевају пословном свету. На овом успелом покушају могу се сад правити даљи планови о једном већем консолидационом и инвестиционом зајму на дужи рок, који би дефинитивно растеретио редовни општински буџет од великих .инвестицио них задатака и тиме олакшао смањење свакогодишњих општинских намета: онда би се тек могли постићи већи резултати у појевтињењу живота (потрошње) и потстрекавању производње у нашем граду. Финансијски одбор жели да ово своје гледиште о зајму програмски истакне у овом свом извештају. И ове године као и лане, Стручни Финансијски Одбор жели да истакне чињеницу, да