Opštinske novine
Стр. 508
ОПШТИНеКЕ НОВИНЕ
такође мајстор који је савладао сумњу; Хекел наводи на мисли, Хојзер решава проблеме, и толики други, већи и мањи. Шлемер је неумољив и дефинитиван у својој жељи да случајне схеме и замисли овековечи. Скулп-
КаШе Ко11\тНг:^Бесћућници тори: Белинг, Албикер, Колбе допуњују штимунге тражења, грча и победне конструкције. Графика се мора, најзад, истаћи мимо све. У њој су ови уметници суверени. Линије су потпуно потчинили и довели их до изразите снаге, грча и решености. Боје се тако лако не потчињавају, сенке и преливи не укроћују се без великих жртава. Али линије цртежа не могу да се отму од ове решености, ове одлуке, ове конструкције. Оне се потчињавају, оне слушају, оне звуче најзад опоро и моћно. У графици је, несумњиво, немачка тврда решеност, силовита воља и бескомпромисна идејност победила и успела да наметне свету један упрошћенији, снажнији и неумољивији лик. Морају се споменути илустроване књиге, порцелан, мапе. (Не заборавимо Кандинског и његово апстрактно сликарство. Некада, године 1911, он је био откровење. Сада је, готово искључиво, историја.) * Архитектура немачка у великоме је напону. Нови стил остварен је. Велики градитељи спроводе га у камену и бетону. Наглашава се строга геометрија површина, нешто прегледно и пословно у зградама, насеобинама и социјалним установама. Наглашава се целисходност и хигијена и избегавање по сваку цену сваке лажи, свих варљивих украса. Један ледени и даљни пуританизам, највиши етички покрет кроз камен. Један свеопшти осећај заједнице и ритма, целине и подређености. По кад кад, као поклон са небеса, залебди оштрије и коначније, чудна елеганција кроз сувопарност. Она је двоструко дирљива, јер није тражена, јер је случајна. Али
је благословена. Лепота није кадра да нас остави. Она се враћа увек. И у најстрожија постројења глатких линија, одређених површина, светлих перспектива — она изненада долеће — и као ласта сна и чежње свија гнездо своје цвркутно у геометрији јаве и целисходности. * И ми се морамо учити код нових неимара како да зидамо удобно, јевтино и модерно, — да не застаримо у лажи и варљивим застанцима еклектицизма. А и наше ће ласте свити гнездо у нашем новом зидању. Оне ту долазе, у ново — ради контраста и протеста и прелепе подругљивости. Али ту су. Ту цвркућу. Ту је данас музика живота. ❖ % ^ Још једном подвуцимо у свему: идеје, проблеме, живи живот, разноврсност, одлучност, конструкцију. А велико, смело тражење И тежак, честит напор. И много сна зазидано у технику. Сан цвили, техника држи. Уметници виде и осећају то двојство, тај расцеп. Они не могу да се одлуче на жртву да уклоне ма једно од двога. И повишавају грозницу сна и умногостручавају строги за-
Епсћ Мепс1е15оћп: Прода&ница Р^долф Петерсдорф — Бреслаба плет технике, те се све горостасније хрву два стара хрвача, хрву се у кости, хрву се судбоносно. По кад кад застану: и наиђе онај тако