Opštinske novine

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Стр.121

Код оптшег разгледања градскнх културних установа у односу према самим градовима, према општој градској администрацији, као и у њиховом спољашњем и унутрашњем узајамном односу, истичу се некоје особито важне чињенице:

се испољују као логична консеквенција схваћања, да су модерне библиотеке у првом реду социјалне установе, које морају најактивније суделовати у читавом културном животу. Њихово уређење мора омогућити брзу и лаку манипулацију с књигом, што лакши и

План Градсће библиотеће у Прагу (I спрат)

Скоро све градске културне установе, а нарочито Градске Библиотеке и Музеји, смештене су у Културном делу града, који је неодвисан од геометријског и популационог градског центра, а који се поклапа с најстаријим варошким делом; у односу према општинској администрацији све градске културне установе уживају потпуну независност, јер се путем искуства показало, да је само на тај начин могућ њихов развој и напредак; Градске библиотеке и Музеји нису међусобно везани ни просторно, ни административно, осим у њиховим почетним стадијама; Код подизања модерних музејских зграда одлучује принцип, да зграда има да послужи научној установи, ге сваки предмет мора бити тако изложен, да је омогућено што лакше и што боље његово проучавање; Зграде модерних градских библиотека морају задовољити читавом низу услова, који

што згоднији приступ у читаонице и у издаваоницу књига, и сав спољни изглед зграде, као и унутрашње уређење мора пријатно деловати на естетско осећање, као један од веома важних фактора савременог читаоца. Специјална се пажња мора обратити на дечије читаонице.... Акција градова на подизању и унапређивању градских културних установа постала је главно мерило при оценивању рада градске управе; издатци, који се врше за њихово подизање и унапређење, сматрају се као испуњавање обавезе према грађанству за све његове велике материјалне жртве, које оно подноси за опште добро, као капитал, који има да донесе највећу корист у општем подизању нивоа интелигенције, а нарочито у формирању моралног и интелектуалног лика деце и омладине. *