Opštinske novine
П72,
ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ
18 <у И мају — 2000% а 4% општина достижу невероватну висину општинског приреза чак од преко 3000%. То нам страшно стање показује и званична статистика по старим областима (јер по општинама није још објављена) коју је овог месеца званично публиковало самоуправно одељење Министарства финансија:
су не само бројно мале, него и материјално сиромашне. Тако на пример општине округа цетињског: Горњо Лешанска наплаћује 14067% приреза, Цуцка 8548%, Грљска (Колашине) 6376%; Будимска (срез Беране) 8261%; Ђучичка (срез Беране) 7141%; Средње Лешанска (Подгорица) 7556% итд. Али ни остале сеоске општине у Југославији нису у
Општин. прирези у сеоским општинама Општин. прирези у градсћим општинама
19 2 9
19 2 9
О Б Л А С Т И
Број општ.
Држ. непосред. порези
Општин. °/ 0 прирези прирез
Београдска
154
13,935.374
41,139.511
295
Подунавска
169
5,065.728
16,810.064
332
Бачка
110
9,163.614
39,368.859
430
Подринска
100
1,482.908
5,136.140
346
Ваљевска
71
1,026.142
4,434.861
432
Шумадијска
145
1,906.321
7,484.162
403
Моравска
127
778.535
5,127.216
658
Пожаревачка
150
1,329.540
6,746.110
507
Тимочка
168
4,733.567
6,213.085
462
Нишка
209
1,382.066
12,076.525
903
Врањска
79
681.081
5,539.923
814
Крушевачка
85
640.351
4,359.639
681
Ужичка
114
585.232
6,146.057
1051
Рашка
126
927.963
8,874.389
1213
Косовска
136
1,187.819
10,316.317
868
Скопска
127
1,054.604
14,152.691
1392
Брегалничка
35
329.932
3,584.062
1330
Битољска
131
1,366.105
15,529.686
1137
Зетска
103
1,006.738
8,258.732
1141
Сарајевска
46
2,032.487
2,168.553
107
Мостарска
46
1,483.401
1,495.642
101
Врбаска
75
3,379.590
4,021.103
119
Тузланска
69
3,264.263
3,418.256
105
Бихаћска
29
1,758.109
909.148
52
Сплитска
43
1,552.116
4,658.766
300
Дубровачка
16
1,075.625
1,709.952
159
Пријморско-Крајишка.
129
3,004.044
20,907.428
696
Загребачка
108
4,015.056
23,153.807
577
Осијечка
161
5,894.379
38,649.528
656
Сремска
164
5,343.747
33,455.486
626
Љубљанска
327
3,616.604
6,650.447
184
Марнборска
706
4,699.043
11,333.429
241
Дакле, у ранијој нишкој, ужичкој, скопској и битољској области општински прирез прелазио је 1000% па се у појединим областима пео и до 1392% а код градских општина он је на пр. у областима врањској, београдској, брегалничкој, сплитској и др. прелазио 250% и пео се до 434%. Ово су просечни проценти приреза у целим областима а у појединим општинама, нарочито сеоским, он је одлазио до просто невероватних граница. На пример неке општине у најсиромашнијим окрузима у Црној Гори, као и многе општине предкумановске Србије, наплаћују од 5000% до 8500% општинског приреза, јер
О Б Л А С Т И
Београд, Загреб и већих градова
5 др.
Број ОП1Ш
Држ. непосред порези
Општин. °/ 0 прирези прирез
7
174,702.817
41,350.375
24
16
11,321.659
29,145.200
344
22
4,575.284
6,037.262
142
8
8,104.738
16,918.158
209
10
835.506
1,112.622
133
5
1,441.024
711.441
49
19
1,545.132
3,616.026
234
13
1,833.870
3,040.046
166
16
1,561.396
1,703.323
109
16
1,628.128
2,206.688
136
15
5,863.063
2,914.075
134
10
472.359
1,356.632
287
7
1,009.406
1,739.333
172
13
1,829.586
1,150.636
63
9
1,676.389
1,476.157
88
14
2,101.794
1,396.284
66
' 16
2,652.479
1,438.042
54
8'
491.302
2,131.563
434
14
1,672.113
3,176.793
190
38
5,599.049
2,362.187
42
12
1,528.284
357.815
23
10
1,655.395
1,083.529
65
14
2,086.377
1,564.106
75
20
2,010.710
1,406.411
70
16
2,041.859
575.470
28
12
1,151.696
630.080
55
13
1,519.514
3,869.941
354
5
2,092.579
2,577.778
123
15
4,055.940
5,536.676
136
13
3,936.314
6,644.167
169
24
9,447.463
18,519.914
196
12
5,176.016
13,045.206
252
- 28
3,568.749
4,540.756
127
23
4,251.781
4,700.183
111
Подунавска Бачка (без Субсигице) Подринска Ваљевска Шумадијска Моравска Ножаревачка Тимочка Нишка Врањска Крушевачка Ужичка Рашка Косовска Скопска (без Скоиља) Брегалничка Битољска Зетска Сарајевска (без Сарајева) 12 Мостарска Врбаска Тузланска Травничка Бихаћска Сплитска (без Сплита) Дубровачка Приморско-Крајишка Загребачка (без Загреба) Осијечка Сремска Љубљанска (без Љуб.) Мариборска завиднијем положају. То се најбоље види из горњих статистичких података који показују да код сеоских општина прирез износи просечно око 500%. Код варошких општина он је, природно, мањи и буди илузију да су наше варошке самоуправне финансије боље и правичније консолидоване. У ствари то је заблуда, једна врста економске фатаморгане, јер кад се општинском прирезу додаду разне таксе, трошарине и други посредни намети, онда стваран самоуправан прирез код варошких општина није ништа мањи и сношљивији него код сеоских. Каква је очајна ра-