Opštinske novine

Стр. 86

ОПШТИНСКЕ НОВИНЕ

Број пруге

НАЗИВ ПРУГЕ

Вожња једне целе туре

Остојање возова

Трамваји Мот. Прикљ.

Бр. 1

Калемегдан—Савинац

42 МИН.

4,2 мин.

10

10

„ 1А

Катанићева—Приштинска

28 „

8

3

„ 2

Душанова—Сава

52 „

7

14

„ з

Кн. Споменик—Топчидер

60 „

8

9

9

„ 4

Кн. Споменик—Г. Механа

40 „

10

4

„ 5

Теразије—Сава

30 „

15

4

„ 6

Кн. Споменик—См. Ђерам

55 „

4

11

* -|2 мот. 1 А локал

„ 7

Калемегдан—Н. Гробље

48 „

• 8-9 „

6

6

„ 9

Кн. Споменик—Кланица

30 „

6 „

6

„ 10

Славија—Пр. К. Марије

50 „

7

7

„ 12

Кн. Споменик—Сењак—Дедиње . . . Ћумураш

60 „

15

4 1

1

Свега:

81

37

км.

Број превезених путника за првих 9 месеци 32,934.663. Број пређених километара: 5,708.226. Значи број превезених путника на 1 износио је: 5,79 пут./км. Упоређења ради изнећемо какав је у неколико главних европских градова овај однос, који је најочитије мерило за оптерећеност трамвајског саобраћаја:

Амстердам Берлин Базел Дрезден Лајпциг Цирих Беч Београд

4,3 пут./км. 5,1 3.7 4.8 3,6 4,5 4,03 5,79

Из овога се најбоље види да је трамвајски саобраћај у Београду у односу на коефициенат путника пр. километар, оптерећенији од свих наведених градова за скоро 50%, према чему је јасно: да ј& наш данашњи трамвајски парк у саобраћају више него малобројан и преоптерећен. Ово превисоко преоптерећење кола изазива ненормално и повећано хабање и квар истих, која због овога чешће морају долазити на оправку. Када се овоме дода још и факат да је скоро 2/3 наших трамвајских колосека још незаварен (нешвајсован), већ састављен од механичких саставака — спојница са шрафовима — онда је лако увидети тешкоће које се у овом погледу јављају и које повећавају трошкове експлоатације и одржавања. Према овоме, у интересу бољег и правилнијег саобраћаја као и у интересу грађанства

и саме Дирекције трамваја и осветљења Општине града Београда, трамвајски возни парк треба што пре повећати бар за 20% од данашњег броја, како би и трамвајски саобраћај одговарао данашњим потребама проширене престонице. Резервни број кола, нарочито моторних, данас је и за време зимског распореда (т. ј. умањеног броја кола у саобраћају) недовољан. Ова недовољност ће се повећати још од оног дана, када се на појидиним пругама пусти повећани број кола. Овде долази у обзир нарочито топчидерска пруга, која у данима јачег и оптерећенијег саобраћаја потребује скоро дупли број гарнитура од данашњег (за трке, утакмице у Кошутњаку, концерти у Гардијском Дому итд. итд.) т. ј. још најмање 8 мотора и 8 приколица, јер без овога, не само да нећемо имати резерве, него ни потребан број редовних трамвајских кола. Ради повећања и убрзања саобраћаја на пругама бр. 2 и 5 мораће се повећати и возни парк са још најмање 6 трамвајских кола (4 четворосовна). Даље, изградња трамвајске пруге Сењак—Дедиње (Болница Женских лекара) завршена је у овој години и пуштена својом целом дужином (Кнежев Споменик—Сењак—Дедиње) у саобраћај са свега 4 моторних кола узетих са других пруга (бр. 6) и из резерве. Па ипак се то већ до сада показало као посве недовољно у погледу саобраћаја и финансијског ефекта те је за њезино правилно функционисање потребно такође најмање шест трамвајских кола (4-осовна). Затим, од Теразија (Хотел Балкан) кроз Призренску улицу преко Зеленог Венца кроз