Opštinske novine

инж. Бора Поповић директ.ор Трамваја и освегљења О. г. Б.

Дирекција трамваја и осветљења

Из центра наше престонице, са угла Кнез Михајлове и Књегиње Љубице улице, могу се видети огромни творнички димњаци, симбол једне радне насеобине на Дорћолу, која у миру и неприметно отаљава своју дужност регулатора саобраћаја и осветљења у Београду. То је тако звана електрична централа, или, званичним наименовањем, Дирекција трамваја и осветљења. У тој насеобини и њеним подручјима живи у раду близу 2.500 људи, читав стоти део целокупног становништва наше престонице. У рано јутро хрле са свих страна поворке радног света у просторије ове установе, а из ње одлазе у разне правце редови трамваја, аутобуса и аутомобила: регуларни живот ове радне насеобине почиње. Већ је више од 40 година како се истом каденцом обављају исти гестови, другим речима, како ово радно насеље живи, мисли и ради. Мењао се само обим и облик. Некада су тињали општински и мехаиџијски фењери, чије је благодети осветљавања грабио за пред своју кућу многи утицајнији стари Београђанин. Затим је дошло доба лучних лампи, „које су давале обилно осветљење варошким алејама и улицама" —како су писале Београдске новине из тих времена. Било је и доба коњских трамваја („београдске варошке жељезнице"), чија живописна слика још живи у успоменама. Еволуција ствари иде лагано, кроз напоре и труд тог радног насеља, ка данашњем изгледу саобраћаја и осветљења, у коме се све механизује и аутоматизује. Дирекција трамваја и осветљења је део самоуправног тела Општине града Београда. Она улази скоро за V, у расходе оппггинског буџета и приближно за У 2 У његове приходе. Није ли тиме довољно наглашена важност ове установе, а истовремено и право београдских граћана да буду обавештени о њеним резултатима рада.*)

* Почетком децембра 1933 год., изашао је из штампе извештај о развоју и делатности Дирекције у току пуних 40 година: од њенога постанка 1892 г., па до почетка 1933 године. Тај извештај не може, на жалост, из фипансијских разлога бити приступачан ширем кругу јавности. Ступци „Београдских

Послови Дирекције трамваја и осветљења односе се у пословној години 1933, као и дотле, на производњу електричне енергије, на њено развођење за саобраћај и осветљење, на експлоатацију саобраћаја и одржавање саобраћајних средстава, трамвајских и аутобуских, и, најзад, на многе узгредне послове у којима се Дирекција јавља као неопходни помоћни орган у разним гранама делатности Општине града Београда. Пронзводња електричне енергпје Морамо одмах истаћи да је у 1933 години производња електричне енергије стајала само кратковремено у дужности ове Дирекције О. г. Б. Нова електрична централа „Снага и Светлост" почела је рад крајем прошле године, те су постепено везивани на њене изворе поједини експлоатацијски сектори, док на.јзад, 14 маја 1933 године, није обустављен погон машина за производњу у старој електричној централи Дирекције. Тако је поеао производње потпуно и коначно испао из надлежности ове Дирекције. По томе ће ова пословна година обележити важан датум у развитку ове установе Београдске општине. Производњу стога нисмо могли пратити током целе године у свима њеним- елементима. Статистички подаци месечних обрачуна показују да се и даље одржава тенденција пораста производње, која се уосталом почела манифестовати још одмах после рата и развијала се континуално до 1932 године, када ~се укупна годишња производња пење на око 32,000.000 к\\'ћ, од неких 4,000.000 колико .је износила 1920 год. И у овој пословној години остварен је известан пораст производње. Процентуално годишњи пораст иде без наглих скокова, показујући-тек 1932 године знаке стагнације: крива годишње производње скреће ка хоризонтали. У толико и тек у томе времену је општа економска криза могла ути-

општинских новина" ће поправити тај недостатак дајући места овоме извештају, као и једном обимном резимеу те одличне едици.је Дирекције трамваја и осветљења Општине града Београда. Уредништво