Opštinske novine

236

Дечје прихватиштб, које претставља вратнице дечје заштите, неопходно је Централном уреду јер оно има да омогуКи почетак систематског практичног рада на збрињавању незаштићене деце у Београду. Подизање дечјег прихватишта много је скупље него подизање једног специј,алног дечјег дома пошто дечје прихватиште служи за прихватање и упознавање разне и често воло оштећене деце и с тога мора да располаже комплицираним и скупим помоћним и техничким организацијама. Подизање дечјег прихватишта претставља почетак стварања јавне затворене дечје заштите у Београду. Како се у главном деца данас смештају у породицама т.ј. у отвореној заштити потребно ће бити доцније подизање још извесних домова да ону децу која се не могу подићи и васпитати у породици. Целокупна зграда Централног дома дечје заштите града Београда, са дечјим прихватиштем, сабирним дечјим домом и са свима инсталацијама и намештајем стаје око 8,000.000 динара. Ови трошкови покривени су из фонда ДирјекцИје з!а (социјал'но| и здравствено старање, редовних годишњих кредита за дечје прихватиште Градског поглаварства и Министарства социјалне политике и народног здравља, са 1,200.000,— ванредног кредита и са 6,000.000,— динара из зајма Градског поглаварства. Сарадња са приватном иницијативом Како се из раније наведеног види развитак установа дечје заштите у Београду, првенствено су радила на пољу дечје заштите хумана друштва, која су се из милосрђа према сиромашној; и напуштеној деци трудила да помогну овој деци. Тако су створене разне установе дечје заштите. Централни уред сарађивао је интензивно са установама приватне дечје заштите које су субвенциониране од стране Поглаварства града Ђеограда. 1936 године износиле су годишње субвенције појединим установама: За 11 дечјих обданишта 528.000.— дин. Дому за васпитање, и заштиту Југословенске деце за издржавање 8 питомица 10.000.Материнском удружењу 200.000.— дин. Српској Мајци 80.000,— дин. Друштву за заштиту девојака 24.000,— дин. Дому за васпитање малолетника 10.000.Друштву „Кап Млека" 36.000.— дин. Друштву „Краљ Дечански" 2.000.— дин. Друштву за васпитање домаћица и матера 3.600,— дин. и т. д. Укупно динара: 911.000.Ови бројеви показују нам, да је Градско поглаварство издавало сразмерно велике субвенције обзиром на целокупан кредит који је одобрен за дечју заштиту. Сем помоћи у новцу издата је горњим установама помоћ у материјалу и то: санитетски материјал, дрва и

друго. У неким установама врше лекарски рад лекари Централног уреда. Тако, Диспансеру „Кап млека" додељен је један лекар на стални рад. У 8 обданишта за претшколску децу раде лекари Централног уреда. Ови су лекари вршили у току године око 5000 прегледа. у овим установама. Поједине установе имају своје друштвене лекаре. У овим заједницама рада, а да би се установе приватне иницијативе у стручном погледу што боље водиле — неопхздно је потребно да се за поједине врсте инсталација израђују правилници. На предлог Централног уреда одобрен је и објављен у службеним „Општинским новинама", у фебруару 1936 године, Правилник о пословању установа полуотворене дечје заштите у Београду. Првенствено израђен је правилник за ове установе пошго се у београдском дечјим обдаништима налази око 700 деце дневно, т. ј. много више деце него ли у другим установама и стога је било првенствено важно да се реши актуелно питање рада дечјих обданишта. Овај правилник састоји се из 25 чланова који се односе на општи начин рада свих тих установа и 25 чланова који регулишу рад у појединим установама према узрасту деце. У општем делу овог Правилника је утврђено, да ое за децу разног доба морају водити засебне установе. Тако има да се организују обданишта за одојчад и малу децу, која обданишта примају на обданицу одојчад и децу до навршене четврте године живота. За претшколску децу од 4 до навршене 7 године воде се обданишта са забавиштем. За школску децу раде засебна обданишта са педагошким надзором. ГЈравилник истиче да деца у овим установама могу провести само дан, а да се у обдаништима не могу примати деца и на спавање. Првенствено примају се деца када родитељи због рада ван куће не могу деци да пруже потребну негу, храну и васпитање. Ове установе су дужне да дају својим штићеницима здравствену, педагошку и моралну заштиту. Нова дечја обданишта могу се основати на основу одобрења Градског поглаварства, а за децу која потпадају под закон о народним школама на основу одобрења Школског одбора. Одобрење се издаје ако планови зграде у којој ће се сместити обданишта одговарају прописима специјалног дела овог правилника. Градско поглаварство може дати субвенције за оснивање и издржавање ових установа ако друштво или одбор који жели да оснује такву установу докаже да је не може у целости сам издржавати, а да у крају где се жели отворити обданиште постоји потреба за овом установом. Субвенција Поглаварства града може бити редовна или ванредна помоћ у новцу, у стварима или у особљу које плаћа Градско поглаварство. Све установе, које уживлју градску субвенцију, дужне су да позову на своје седнице и скупштине претставнике града, да доносе свој пра-