Opštinske novine
5
Парискм 30ОЛОШКИ ^рт, упоређен са нашим зоовртом — Како би требало допунити и реорганизовати наш зоолошки врт, служећи се примером и искуствима страних зоолошких вртова. —
Доносимо извешта; инж. А. Крстића, шефа отсека за паркове и пошумљаваше, о његовом путовању у Француску и Немачку, које је учинио у току новембра 1937 године у циљу проучавања појединих комуналних установа и изградње разних јавних објеката. Г. Крстић се специјално задржао на прегледу зоолошких вртова, јер о њима не постоји стручна техничка литература, те је једини начин упознавања са вештином њихове изградње проучавање на лицу места. У овом броју доносимо извештај из Париза, а у следећем ћемо донети извештај из Немачке — из Минхена и Нирнберга. У Паризу сам се задржао на разгледању Међународне изложбе, Вансенског зоолошког парка и Зоолошког врта у Жарден де Плант. На изложби сам нарочиту пажњу обратио на вртарски уређај у вези са архитектонским и скулпторним украсима, воденим декорацијама (водоскоци, базени, фонтане) и другим украсним апликацијама (перголе, вазе, клупе итд.) којима ова изложба обилује. Исто тако прегледао сам декоративно осветљење и илуминацију водоскока, базена као и цветних рундела. Но, поред разгледања естетских решења и декорације саме изложбе, задржао сам се на проучавању целокупне диспозиције. Од објеката сам прегледао: 1) аквариум 2) Урбанистичку изложбу града Париза 3) дечији врт 4) Забавни парк 5) одељак паркова и 6) стаклену башту у белгиском павиљону. 1) АКВАРИУМ — У парку Трокадеро постојао је један миниатурни аквариум, који је сада за изложбу проширен и чије је проширење стајало 4,000.000.-- франака. Плаћа се специјални улаз од 2 франка. Аквариум је на два спрата под земљом, искључиво са вештачком светлошћу и, за разлику од пештанског и минхенског, у фантастичном стилу, неправилном и слободном. Тај стил донекле појачава ефекат код гледалаца, посетилац има утисак као да је у пећини, али није практичан за један сталан аквариум, јер не дозвољава рационално искоришћавање простора, систематски распоред базена и бољи преглед водене
фауне по зоолошкој систематизацији. Ипак, мишљења сам да ;е опортуно један део, а нарочито улаз аквариума, решавати на овај начин; док даље, живописним аранжирањем, у појединим базенима, речног односно морског дна и без тога се постизава довољно ефекта у реченом смислу. У сваком случају треба избећи стереотипно примењивање националне орнаментике, као што је на пр. у пештанском зоолошком врту, чијој примени овде апсолутно није место. Поред свега, - овај аквариум има једно преимућство и над минхенским, наиме живописнији је и монументалнији. Осим тога изазива веће интересовање и ефекат код масе, при иначе истим инвестицијама, С друге стране минхенски систем има ту предност што је лакши и практичнији за одржавање, озбиљнији премда и скромнији у погледу ефекта, Зато сам мишљења да би једно комбинаторно решење између ова два за Београд било најбоље, наравно у много скромнијим димензијама, са посвећивањем нарочите пажље слатководним рибама и јадранској груПи, до које бисмо лако могли доћи уз сарадњу океанографског института у Сплиту. Париска колекција је веома разноврсна и богата и то од најфантастичнијих форми и боја морских медуза, па до најбизарнијих облика морских риба. Има и великих раритета, као што је на пр. бела јегуља, камбале итд. Инсталације су исте као и код минхенског аквариума и зато ће њихов опис уследити кад буде речи о минхенском зоолошком врту. 2) УРБАНИСТИЧКА ИЗЛОЖБА ГРАДА ПАРИЗА — Урбанистички део није тако добро заступљен. Пројекти су махом старијег датума и већином француских провинциских градова. Вртарство је врло слабо заступљено. Зато саобраћај и градске инсталације (осветљење, водовод, канализација) врло су добро демонстриране, а нарочито подземни део. Илустровање целог тог сплета и сложеног система духовито је изведено, и у том погледу ова изложба пружа одличну поуку. 3) ДЕЧИЈИ ВРТ — Овде је више задовољена естетстка страна, док функционелност по мом мишљењу — није на висини; те стога на комунално старање ове врсте не би се дало ништа из овог врта применити.