Opštinske novine

Трамвајски и аутобуски саобра^а/

/7/

шем мишљењу, треба дати један реалнији план развитка наших кружних линија. То ће рећи, водећи рачуна о потребама периферије која нема кружн^ линију, ми морамо створити нову кружну линију која ће захватити делове које садашња линија бр. 2 не захвата, а која ће базирати на садашњим потребама, идући кроз већ сад релативно добро насељене крајеве. Таква линија, поред тога што већ сад има услова за активну егзистенцију, олакшала би изградњу и оне прве од општине пројектоване линије, јер би великим делом ишла по истом колосеку. А и по изградњи ове друге остала би да задовољава потребе ближе периферије. Та линија, која би имала да везује ближу, већ сад релативно добро насељену периферију Београда, требало би да има следећи правац: Доњи град — Карађорђева — железничка станица Сава — Штросмајерова — Мостар Франше Депереа — Јужни Булевар — Вучићева — Краља Александра — Цвијићева Жељ. ст. Дунав — Кнегиње Олге — Душанова — Доњи град. Ова би пруга већ сад имала услова за активну егзистенцију, те би требало приступити њеном подизању. Нарочито узев у обзир то да би на великом делу растеретила пругу бр. 2 и реџшла преку потребу везе перифериских делова града имеђу собом, а нарочито везу Ђерма, Чубуре, Душановца и Јатаган Мале са Железничком станицом Сава. На тај начин би била употпуњена мрежа наших кружних линија, на којима би била примењена она трамвајска кола која би се постепено уклањала из центра града, а то су у прво време двоосовни трамваји са приколицима, а доцније и сви трамваји. Што се постојеће трамвајске линије бр. 2 тиче, за њу се може приметити да има у главном два недостатка а ти су: недовољан број возила (што је уопште недостатак београдског трамвајског саобраћаја) и једноставан колосек у Карађорђевој улици. Дупли трамвајски колосек ће бити могуће саградити кад буде изграђен савски кеј, а за повећање броја возила треба општина да се постара. 3) ОСТАЛЕ БЕОГРАДСКЕ ЛИНИЈЕ 1) Линија бр. 3, за коју постоји вероватноћа да ће бити замењена метроом, за сад не треба да трпи велике реформе, које би изискивале велике инвестиционе трошкове. Једино што имамо приметити јесте да би, — с обзиром да линија прелази преко два трга јако оптерећена саобраћајем, требало прећи са трамваја са приколицима на четвороосовне трамваје, који су далеко погоднији, како за случај оптерећености тргова, тако и за савлађивање великог успона у улици Милоша Великог. 2) За линију бр. 4 важе исте напомене као и за линију бр. 3.

3) Линију бр. 5 Теразије—Железничка станица Сава, као и аутобуску линију Железничка станица Сава — Железничка станица Дунав, требало би заменити једном тролејбуском линијом, која би имала правац Железничка станица Сава — Немањина — Милоша Великог Теразије — Коларчева — Кнеза Павла — Железничка станица Дунав. Разлози: тролејбус има добро особину да му је могуће саобраћање у преоптерећеним улицама, јер може да заобилази препреке; тролејбус троши електричну енергију (домаће гориво) и има далеко већу трајност, и могућност савлађивања преоптерећења него аутобус. 4) Линија бр. 7, која сад савлаује релативно велики број путника, има једну врло велику ману, која у многоме омета њено правилно функционисање, а та је: једноставан колосек од „Коларца" до „Соколовића". Та мана ствара врло велике сметње тој линији, а нарочито за време оних дана кад се чине посете гробовима (задушнице и др.). Да би се овој мани доскочило, требало би или израдити дупли колосек или прећи на неко друго саобраћајно сретство. Како је, међутнм, у ову линију уложен релативно велики капитал, а у сврху изградње другог колосека на једном релативно малом делу нису потребне велике инвестиције, наше је мишљење да не треба прелазити на друга саобраћајна сретства. Тај други колосек не би могао да се изгради у улици Жоржа Клемансоа због тога што је она сувише уска, те је наше мишљење да би требало изградити други колосек у Хилендарској улици. Тако би линија у смеру КоларацСоколовић ишла улицом Жоржа Клемансоа, а у обрнутом смеру би ишла Краљице Марије улицом— Ђорђа Вашингтона — Хилендарском и Поенкареовом. На тај начин би се отклонила главна мана која отежава масовни саобраћај. 5) Трамвајска линија бр. 8, која је преко Теразија и Краља Александра улице ишла за Ново гробље, укинута је већ пре више година. Ако се у будуће покаже потреба за њено поновно увођење, не би у ком случају требало увессти трамваје, већ или тролејбусе или аутобусе. 6) Садашња линија бр. 9 има две велике мане. Прва је једноставан колосек, а друга употреба дотрајалих возила. Ради поправке стања требало би искључити из саобраћаја та застарела кола, а на њихово месГо поставити новија (она која би увођењем четвороосовних кола на линијама у центру била сувишна). Што се тиче отклањања оне прве мане, једноставног колосека, то би ишло теже јер би морала да се проширује улица и на многим местима уклањају травњаци, што би изискивало велике трошкове. Међутим, како би се увођењем новијих трамвија добило много како у погледу брзине вожње, тако, и у погледу сигурности и удобности, а како би још уз то тролејбус који би везивао обе железничке станице прекз §*