Opštinske novine

708

Беог радскв општинске новине

давни одбор при Министарству пољопривреде, који са својим стручним мишљењем и саветима имају у многоме да помогну Министру у његовим намерама и решењима по питању слатководног рибарства. На све могуће начине држава се постарала преко законодавства да обезбеди правилно развијање гајења рибе као и риболова, те је стога забранила ловити рибу помоћу наркотичних и експлозивних материја (динамита, бомби, карбита, креча, отрова, итд.) и свих других материја и средстава која омамљују или убијају рибу. Затим је забрашено ловити рибу пуцањем из ватреног оружја или набадањем оствама и харпунама, продавати и уопште стављати у промет уловљењу рибу горе означеним средствима, преграђивање риболовне воде сталним или привременим риболовним средствима или постројењима која онемогућују пролаз рибе на пропустима ,бранама и сличним постројењима намештењем справа за лов рибе. Исто тако забрањено је ловити рибу, осим удицом, на отстојању мањем од од педесет метара од сваке бране, сплавнице или неке друге сличне водограђевине, уносити поједине врсте риба на ма који начин у риболовне воде којих иначе у њима нема, сем по изричној дозволи Министра пољопривред или Бана. Све се ове забране односе на отворене и затворене воде но с тим да су власници рибарских права на рибњацима и полурибњацима изузети од појединих забрана у своме раду на закупним или сопственим добрима. Остављено је право Бану да на територији своје бановине пропише наредбу у којој ће обухватити најмању величину испод које се не смеју ловити поједине врсте риба, време када се поједине рибе не смеју ловити познато као ловостај, прописе и ограничења у погледу рибарских справа и величине окаца на рибарским справама. Затим, прописе у погледу појединих начина риболова као и ноћног риболова, за заштиту икре и икришта, за заштиту животиња које служе рибама за храну, прописе у погледу вршења риболова као и да се омогући лакши надзор над вршењем риболова, и све остало што би корисно имало п1о,служити за рационално развијање рибарства у бановини. Пре него што донесе такву наредбу, Бан је дужан саслушати бановински рибарски одбор и не сме је објављивати и пуштати у дејство све док за њу нема сагласност од стране Министра. Ма колико да се оставило право Бану да на својој територији доноси наредбе према рибарским приликама које владају у његовој бановини, ипак се осећа тенденција да је законодавац желео да све наредбе разних банова координирају између себе те је зато и предвидео да се оне имају подносити пре објављивања Министарству, без сумње, да би се у целој земљи водила једна истоветна рибарска политика диктована из надлежног

централног надлештва, односно Мин]истарства пољопривреде. Осим тога, изричним законским прописом забрањено је продавати и стављати у промет рибе које немају најмању прописну величину, већ одмах чим се улове имају вратити живе у воду. Пет дана пошто је наступио водостој, забрањено је продавати и стављати у промет оне рибе за које је донет. Рибе уловљене за време водостаја имају се одмах живе вратити у воду. Исто важи и за рибе које се лове нарочито одређеним справама за време док је забрањена употреба тих справа. Нико не сме ловити рибу ако није овлашћен по одредбама закона. Куповање, продавање и уопште сгављање у промет рибе уколико постоји сумња или је познато да је она неовлашћено уловљена забрањено је, као и имати код себе или чувати справе са којима риболов није дозвољен. Закон о слатководном рибарству предвидео је две врсте кривичних дела учињених од стране лица и то: рибарске преступе и иступе. Извиђање и кажњавање рибарских преступа из § 59 ставио је у надлежност среским државним судовима, а иступа из § 60 и 61 у надлежност власти опште управе првога степена. Казне које изриче срески суд не могу бити веће од шест месеци затвора или новчане од 5.000.— дин., а за које је надлежна власт опште управе не могу бити веће од 30 дана затвора или новчане од 1.500.— дин., у колико дела нису учињена по неком другом закону. Осим тога пресудом се морају одузети рибарске справе ако су приликом риболова употребљавана средства и справе које су забрањене законом, и које ако не одговарају прописима, морају се уништити, иначе продати на јавној лицитацији у корист бановинског рибарског фонда. Исто тако рибе уловљене на недозвољен начин или које немају прописну величину, као и које су уловљене за време њеног водостаја, уколико не би било могуће да се врате у воду, имају се одузети и продати путем јавне лицитације у корист фонда. Половина од досуђене и наплаћене казне исплатиће се органима власти као и приватним лицима која су кривца потказала, али то само од учињених дела теже природе, односно рибарских преступа предвиђених у § 59 Закона. Осуђенику за дело преступа одузима се рибарска исказница или риболовница као и риболовна дозвола и не мо;же се друга издати за време од три године. Ако је кажшен за мање дело, односно за иступ учињен два пута у години, исто тако одузеће му се рибарска исказница или риболовница с тим да се друга не може издати за време од једне године. Органи власти за вршење надзора и заштиту рибарства јесу органи управних, општинских и царинских власти, затим жандарми, полиција, органи финансијске контроле, чувари поља, путари, лугари, чувари шума,