Opštinske novine

Калдрм исање улица и путова у Београду

103

ведених околности, но с тим да се век ове калдрме може знатно продужити сталним одржавањем (обнављањем спрамекса на површини). ђ) Калдрма од макадама са иовршинском обрадом — спрамексирањем 3—8 година, с тим да се њен век може знатно продужити брижљивим сталним одржавањем нарочито у улицама са слабим саобраћајем. Како је највећи део модерне, нарочито асфалтне калдрме у Београду рађен пре 10—12 година, то ће се према напред реченом морати велики део те калдрме као дотрајале већ у у року од наредних 5 година обновити. Према нашој калкулацији мораће се обновити у томе року: а) око 120.000 м 2 асфалтне калдрме, што по цени од 80.— дин. по 1 м 2 износи 9,600.000.— дин. б) око 100.000 м 2 макадама са пенетрацијом и спрамексирањем са делимичном заменом другом (јачом) асфалтном кором, где то саобраћајне прилике захтевају. Ово ће стајати: 100.000 X 70 = 7,000.000.дин. в) око 150.000 м 2 калдрме од ломљеног камена у бетону (мозаик), која ће се великим делом заменити другом врстом калдрме, или употребити као подлога за другу горњу кору. Вредност овога посла ценимо: 150.000 X 100 = 15,000.000,— динара. г) око 4.000 м 2 коловоза од бетона мораће се покрити или заменити другом врстом калдрме, што ће стајати: 4.000 X 100 = 400.000.— динара. д) око 50.000 м 2 дотрајале ситне коцке и крупне камене призме заменити односно обновити, што ће стајати: 50.000 X 120 = 6,000.000,— динара. За обнову дотрајале калдрме у року од 5 година требаће према томе свега 38,000.000,динара. 5. Одрзкавање постојеће каддрме Рационално и стручно одржавање постојеће калдрме од велике је важности и утицаја на трајање калдрме сваке врсте и зато се на то мора обратити нарочита пажња. У Београдској општини о томе води рачуна један специјалан одељак, који сада троши за то годишње око 5,000.000.— динара. Ова цифра је у сталном порасту са порастом квадратуре израђене калдрме и она ће износити за даљих 5 година просечно по 6,000.000 дин. годишње, што за 5 година извоои: 6,000.000 X 5 = дин. 30,000.00,РЕКАПИТУЛАЦИЈА потребних кредита за уређење калдрме у Београду. I) За потпуно уређење градских улица и путова савременим коловозом требало би према, напред изложеном, осигурати у скорој будућности следеће кредите:

1) За модерно калдрмисање још некалдрмисаних улица динара 170,000.000.2) За модернизовање обичних коловоза динара 195,000.000.3) За реконструкцију модерне калдрме у вези са извођењем регулационог плана динара 35,000.000.4) За обнову дотрајале модерне калдрме динара 38,000.000.5) За одржавање калдрме дин. 30,000.000.Из овога следује да би за потпуно решење питања савременог калдрмисања београдских улица и путова требало динара 468,000.000,II) У случају да Општина не може да обезбеди оволики кредит за ове радове, мораће се и даље задржати у Београду већи део постојеће обичне калдрме, а исто тако израђивати и даље делом нова обична калдрма, и онда би требало, према раније реченом: 1) За калдрмисање још некалдрмисаних улица и путова делимично модерном калдрмом динара 104,000.000,2) За делимично модернизовање обичних коловоза динара 60,000.000.3) За реконструкцију постојеће модерне калдрме у вези са извођењем генералног регулационог плана, за обнову дотрајале модерне калдрме и за одржавање као и у првом случају: 35 -ј- 38 -ј- 30 = Свега дин. 103,000.000.Или укупно за калдрмисање дин. 267,000.000.Пдан рада и финансирање Не само цифра од 468,000.000,— дин. већ и ова мања од 267,000.000,— динара била би превелика и за много веће градове него што је Београд. Ипак, бар ова мања сума од 267 милиона динара мора се што пре обезбедити, јер ако се и даље буде радило као последњих година, са малим кредитима који не могу да задовоље ни најхитније потребе, ми ћемо ое скоро наћи у још тежој ситуацији него данас, јер ће се горње цифре у току година знатно повећати и онда ће се у једној години морати радити све оно и још много више што би се данас могло поделити на неколико година. Ово би отежало и финансирање па и само извођење радова због њиховог сувише великог обима. Зато би било у датим приликама најбоље да се сви радови изврше по једном петогодишњем плану, што значи да би требало почев од 1940 године па до 1944 године закључно осигурати за калдрмисање годишњи износ од најмање 53,000.000,— динара. На бази оваквог финансирања радова мора се израдити и петогодишњи план за извођење радова, ,ако се жели проблем калдрмисања беогр.адских улица и путева добро и технички правилно решити. 1п^. Хуго РуАић