Opštinske novine

Општински Фоид за споменике и Фонд за унапређење туризма

Претседник Београдске општине г. Војин Ђуричић предложио је (актима II Бр. '2024 и II Бр. 2025/40) и Градско веће је на седници својој од 1 марта примило два важна Правилника: Правилник Фонда за споменике> скулпторске украсе и обележавање историјских места Београда и Правилник Фонда за унапређење туризма. Од колике је важности оснивање Фонда за споменике, скулпторске украсе и обележавање историјских места Београда није потребно нарочито ни доказивати. У Београду има мало јавних споменика, скулпторских украса и обележених историјских места. Потребно је да се та празнина попуни, не само ради одавања дужног признања нашим заслужним личносшма, него и ради естетског улепшавања и веће туристичке привлачности и занимљивости града. То је питање више пута покретано у нашој јавности, дискутовано је и у надлежним општинским одборима и у Градском већу. У општински буџет за 1937/38 год. — парт. 34 поз. 27 — унесена је сума од 2,000.000 дин. за подизање споменика Вожду Карађорђу, Краљу Петру I Ослободиоцу и Краљу Александру I Ујединитељу. Тај новац је уложен код Општинске штедионице на уложну књижицу (Бр. 11.210 на дан 11-1К-1937), која се налази у депозитној благајни. Камате до 30К1-1939 на тој књижици изнеле су 70.673.динара. У исти буџет — парт. 34 поз. 28 — унесена је сума од 250.000 дин. за подизање споменика Петру Петровићу-ГБегошу. Сума је уложена код Општинске штедионице и стоји на расположењу Друштву за подизање споменика П. П.-Нзегошу. Од 1938/39 буџетске године уносе се извесне суме за обележавање историјских места, а од 1939/40 и за скулпторске украсе Београда у буџетску партију за унапређење туризма. Поред тога што су те суме недовољне за извођење већих послова, оне нису у целости ни искоришћаване за намењене сврхе. Ове послове треба изводити систематски, по унапред утврђеном плану. Прављење овог плана стоји у вези и са генералним планом. Рад на парче, трошећи сваке године мање суме које се уносе у буџет за унапређење туризма, не би био згодан.

Сваки од ових радова, приликом откривања, везан је са извесним свечаним мешифестацијама. А ове се опет могу изводити под повољним спољно-политичким и унутрашњо-политичким приликама. За систематско извођење ових радова, према урбанистичким и естетским захтевима и према политичком значају Београда као престонице, потребне су веће суме новаца, чије трошење неће бити везано за једну буџетску годину. Осим тога, ови послови спадају само делимично у туристичку акцију, па је природно да се не могу изводити само на терет кредита одређених за унапређење туризма. У њима мора да учествује и Општина града Београда као целина, а и држава и друге јавноправне установе, као и разна удружења и приватна лица. Правилник тога Фонда гласи: П Р А В Н Л Н И К Фонш ш споменике, скулпторске украсе и обележавање исторнјских места Београда Чл. 1 На основу § 90 Закона о градским општинама, а у духу чл, 1 и 3 Уредбе о унапређењу туризма и чл. 6 и 7 Парвилника о проглашавању туристичких места, образује се Фонд за споменике, скулпторске украсе и обележаеање историјских места у Београду и ближој околини. Фонд ће служити: 1) За подизање споменика заслужним људима (владарима, државницима, научницима, књижевницима, уметницима, јавним и националним радницима и лицима заслужним за Београдску општину); 2) За естетско украша^вање града и ближе околине вајарским радовима; 3) За обележавање историјских места у Београду и околини; 4) За чување и оправке свих горе побројаних објеката. Расходи за одржавање имовине оеог Фонда подмирива^е се такође из прихода истог Фонда.