Opštinske novine
Уметничка хроника
855
воље. Према њиховој замисли, та дела треба да задивљују не само својом уметничком лепотом и грандиозношћу димензија, него треба да буду и од масивног чврстог материјала камена, мермера, — који може кроз векове да одолева свима потресима. Неимари нове Немачке не теже да створе
дела сама по себи лепа,
,стил , „форму ,
Вајар Арно Брекер: „Весник" пластика за трибнпе Цепелинског поља у Нирнбергу Лепо израђени модели и изразите фотографије дају синтезу најбољег и најмонументалнијег што је Трећи Рајх за кратко време, од 1933 до данас, створио на пољу планске дириговане грађевинске уметности. Лепи у.чстнички филмови, приказивани у биоскопској дворани Немачког павиљона, и неколико предавања познатих немачких грађевинских стручњака, одржаних за време изложбе у Београду, допунили су ову изложбу. Националсоцијалистички режим врши корените реформе не само у политичком, привредном и социјалном животу немачког народа. него има претензије да удари свој моћан печат и целокупном културном животу. Вођа Рајха г. Хитлер обележава основне линије и инспирише стварање и у овој области. Нарочиту пажњу посвећује грађевинској уметности. Да би обележили своје доба и пред далеким будућим поколењима, г. Хитлер и његови сарадници настоје да створе монументална грађевинска дела, која ће служити као документи њиховог доба и њихове стваралачке
— која би служила углавном за украс, него хоће да грађевине произлазз из садржине новога живота, да буду верни „документи времена", да служе потпуно циљевима којима су намењени, да буду у складу са целом својом околином и да постану језгра нових насеља. „И сама велика аутострада кроз Немачку са свима својим огромним мостовима подешена је тако да пристаје уз немачки пејзаж" (д-р Кренкер). Као што се не штеди у материјалу, тако се не штеди ни у простору. Све грађевине овог доба заузимају миого простора, не само озиданог, него и слободног око себе. Свуда има пуно ваздуха, сунца. Грађевине доминирају простором , , а не обратно, — без обзира на скупоћу земљишта. Тако се гради у Берлину, као и у пустим планинским местима. Искоришћује се осветљење, не само дневно него и ноћно — нарочито рефлектори —- да се допуни грандиозност и лепота грађевина. Немогуће је на кратком простору дати, ма и концизно, преглед нове немачке грађзвинске делатности, како је приказана на овој изложби. Зато ћемо се задржати само на најзажнијем. „Међу грађевинским задатцима Великог Немачког Рајха заузима нарочито важно место изградња и преуређење немачких градова у духу новог стила и облика. Низ великих градова добиће према Вођиној жељи изградњом репрезентативних тр-
I
Архитект Паул Лудвиг Трост: Краљевски трг у Мнчхену са зградом Националсоцијалистичке немаис радничке партије и почасним храмовима