Opštinske novine

Организација и управа градова у Мађарској

877

статуте, разграничава управне срезове, надгледа активност самоуправне власти, бира и стручне одборе, одлучу ; е о установљењу или укидању служби или службеничких места, одређује плате чиновника, бира законом одређене чиновнике, одређује делегате код разнних јавно-правних тела и саставља буџет, нжолске расходе као и биланс и завошни рачун газдовања. Он закључује о увођзњу, изменама и укидању јавних градских дажбина као: пореза, приреза, трошарине, калдрмчне, пристојба, такса и приноса. Он доноси закључке о установљењу и проширењу градског саобраћаја и јавних установа од опште користи, решава о управљању и руковању имовином, о отуђењу или оптерећењу преко вредности од 100.000 пенга (један милион динара) и на^зад стара се о градском регулационом плану. Надлежност првог претседника (Рбро1^агтез^ег — ОБегБиг«егте18^ег) главног и престоног града Будимпеште састоји се у поетседавању седницама муниципалног одбора. Први претседник је постављен одлуком дожавног поглавара и истиМ начином може у свако доба бити смењен са тог положа^а. Први претседник посредује код владе за чување интереса престонице, а с друге стране чува државне интереое у пословању и раду општине. Он надгледа и контролише цео ток упоављања општином, нарочито обраћајући пажњу на тачну примену закона, министарских наредаба и статута. Надлежност претседника (Ро1вагтез{ег, Виг2егте1б1;ег) у престоници састоји се у томе што је он први одговоони носилац власти у градској самоуправи. Он води и управља комуналним пословима уз припомоћ двојице потпретседника (УЈсеБигДегте181ег). Претседник, потпретседници, саветници магистрата, претседник суда добрих људи, главни благајник, главни физикус, директор градске администрације, главни библиотекар и главни архивар су бирани на ова звања од стране пленарне седнице муниципалног одбора. Мандат претседника, потпретседника и главног благајника гласи на 6 година, а мандат осталих високих чиновника није ограничен, т.ј. траје доживотно. Избор претседника и потпретседника пуноважан је тек онда, када га потврди државни поглавар. Претседник заступа град пред свима државним властима или трећим лицима. У свима приликама где се општина појављује као власт или као имовински субјекат; он је носилац односно извршилац закона, наоедаба или одлука; он води и надгледа управу, контролише целокупно газдовање градском имовином, стара се о отправљањњу служби и службених власти, има право постављања чиновника као и вршење дисциплинске власти. Будимпешта је подељена на 14 управних одељења-срезова, у којима под управом старешине одељка додељени персонал обавља у

првој инстанци све послове редовне управе и администрације. — Задаци градова Задаци градова могу се у Мађарској поделити у два дела: у дужности по наложеном делокругу, и дужности по сопственом делокругу, односно по слободном избору. Круг задатака које општина обавља по дужности огледа се код мађарских управних органа у томе, што на средњем — другом степену — као и у надлежности на нижем — првом степену код муниципалних градова, као и код жупанијских градова, великих и малих општина, управне радње за рачун државе не обављају се од државних органа већ од самоуправних (општинских) органа. Са проширењем управних задатака приоодно је брзо порастао терет дужности, кошма општине морају одговарати. На тај начин прошиоује сз круг надлежности и задатака градских самоуправа на одређене врсте организације, на обезбеђивање трошкова за све врсте градских послова, на испуњење законом одређених циљева. Градовима је најзад остављена још једна дужност, која се састоји у старању за извођење градског регулационог плана и начина изградње града, израда улица и подизање мостова и њихово правилно одржавање, стараше за водовод, канализацију и јаЕно осветљење. Избор задатака по слободном — властитом — делокругу зависи од култуоног ниво-а саме ошптине, њених потреба, пореских могућности становника и њихове готовости за подношење жртава. Како су потребе са разво1ем културних прохтева готово свуда достигле исти степен, то су способност подношеч-а пореских оптерећеша и финансијски положај општине они главни фактори, у којима се може огледати видиа разлика између појединих градова када воше слободан избор свога самосталног рада. Градске општине могу присво^ити право задовољења свих оних самоуправних потреба као и потрзба јавног интереса, који нису изрично законом задржани за државу. По себи се разуме да је за такве закључке потребна законска могућност и одговарајућа сагласност надзорне власти. — Финансијски подоАај градова Најзначајније аутономно право градова, финансијска самоуправа, припада на исти начин и градовима и сеоеким општинама. Суштина ове финансијске самоуправе је самостално управљање имовином града односно оиштине. Градови одређују свој план газдовања према сопственим могућностима, одређују издатке и уводе дажбине и дру-