Otadžbina

О ТРАГИЧНОЈ КРНВИЦН

35

кога пстиче доиадањо и недопадање, не само да зависи, какви ће бити ти осећаји, него и какво ће бити представлањо. којс их прати. Из овога нанред само из себо излази да се може с обзпром нл одношај трагичне кривице према трагичној суд')инп са сва три гледитта донети суд, али да 'цељи трагедије у томе погледу само естетично гледиште одговара. Да се то види из прпмера : Отело је физично крпв, што страда јф је као црнац узео белу девојку за жену , и тиме је изазвао природни закон па реакцију , којп донушта , да се тако разни еламенти споје само под са свим особитим условима, који реткс наступају. Кад се отрезне од заноса , који их је зближмо, онда је природно, да обично наотуна после такога брака или то да једно од њих буде неверно или да друго буде л,убоморно. Коме ова врста Отелове кривице падне у очи, тај суди о Отелу као лекар о болеснику, који је непажљиво навукао на се неизлечиву бољу, понајпре а поуздано о њсму суди са увиђавним ингересом, можда и као човек сажаљевајући га али ништа са естетичним допадањем ниги са моралним недопадаљем. — Ллн Огело је и морално крив, што је несрећан, што не показује, да има довољно моралне снаге, да се брани од прпродне — у таким пршикама — љубоморе и од нресгупничког делања, које истиче из оне страсти, а такође природно је, што нема доста моралне снаге, дл учини , нека тај пролазан или несрећан спој л>уди из разнпх раса буле изузетно сталан и срећан. Ко налази, да је Отелова кривица поглавито у моралној оскудици , што је показује његов карактер том слабошћу, тај ће још можда јунака у овој трагедији гледати са људским сажаљењем , али свакако и са моралним недопадањем , због којега се не може нриродно сажаљење узвисити до есгетичне симпатије. Пошто јунак у трагедији мора стећи естетично допадање , то остаје само