Otadžbina
ГИМНАСТИКА
55
Ми као лекари гласно протеотујемо против оваквог ваопитавања женске омладине, и оглашавамо да нас једино методична гимнастика женскиња у друштву са играњем у слободном ваздуху, пливањем и т. д. може спасти од страшних последица занемаренога телесног развића. Гимнастика јача цео мишнћни систем, поправља држање тела, ослобођава дисање, даје свима покретима тела чврстоће и лепоте, и унапређује правилно, снажно и хармонично развиће целога организма, Што су јачи живци за покретање мишића, то су мирнији живци за осећање , то мање претеране осетљивости и размажености у њима. Морална снага постаје све јача, а с њоме и отпор и издрживост противу материјалних и моралних уплива , који доцнији живот жене и сувише лако могу да штете. Нежнији састав^, финији костур , слабији мишићни систем женскога тела, не праве никакву сметњу гимнастици женскиња, само наравно ваља о свему томе водити рачуна у методи по којој ваља женскињу предавати гимнастику . Веџбања се морају удесити према Фактичној телесној снази, разумевању и годинама ученица. Слободна, врстачна веџбања и гимнастичке игре морају доћи на прво место. Од веџбања на справама ваља изоставити она,која изискују велика телесна напрезања, која су опасна, или која вређају женску стидљивост. Учитељ треба да зна да девојке не могу увзк имати пред очима крајњу цељ гимнастиковања, те да за љубав те цељи не може од њих тражити конзеквентан рад, већ он мора честом променом Фигура , весељем и шалом одржавати у својих ученица вољу за овај посао. Осем тога он мора иазити да сваки њихов покрет буде пристојан и допадљив. Ми смо годинама посматрали резултате женског гимнастиковања по овим начелима у оно неколико, на