Otadžbina

612

НАРОД И НАПРЕДЊАЦИ

парастос на све стране Србије. Све је тада осећало да је затвором болеснога Адама тадашња власничка партија крунисала сва своја недела, која је починила. Тако својом нетрпљивом, кратковидном, унутарњом политиком тадањи власници учинише , те им мртав Адам почини више штете, него сва жива опозиција. Оптуживати и затварати за „разбојништво" једног од најпоштенијих и најзаслужнијих. људи у народу, била је несмисленост, коју су либерали, са свим ио правди, покајали. Ствар ову ни мало не мења та прилика , што су Адама гонили и сами они, који му сад даваше парастос, и проклињаше либералне власнике за смрт његову. Па шта више, неразумну власничку унутарњу политику тадањих либерала, не можс у овом случају ни то оправдати, што би са свим на сигурно гонили Адама, да је само живио, онако исто, и потоњи напредњаци, који му сад као опозиција даваше парастос, и у црно се рухо за њим облачише. Истински сељачки пријатељи, какав је био Адам, подједнако су мрски свима власницима, па ма какву политичку веру исповедали. У том односу сви су власници по неопходности једнаки, од најзатуцанијих конзервативаца, до најватренијих радикала. Тако је са свима у исгини невласничким народним пријатељима па и с Адамом. Тадашњи опозициони елементи, саставлзени из свих политичких вероисповести, од којих су већина њих гонили живог Адама, почеше га сад мртвог обожавати. Смрт се његова истаче као резултат тадашњег власничког насиља, што до крајних размера оцрни и онако дискредитивну власничку нартију, и осигура победу опозицији. Одјек овога стања ствари налазимо веК у 52 бр. „Видела" од 1880 године, где се отворено, с чела, удара на тадашњу власничку партију налазећи у њеном органу пуно: „нездравог наноса ниског васпитања, иолитичке неразвијености, дивље себичности, иотпуне оскудице сваке племенитије тежње и сваке бриге за интересе народа, коме он своју нолнтику приповеда и препоручује". Иза овог првог отвореног јуриша, који се прометао под образином дубоке политичке увиђавности и широке трнљивоств, напади су са свим безобзирно учеста-