Otadžbina

608

ГРЧКЕ мисли

пуно слободна штампа; да се порезе умноже, али да се снеколике троше на народне потребе." * * * Мучно да ће бити и једнога нашег читаоца, који се неће зачудити и основима грчЕсе етнограФије Балканскога полуострва и мало час наведеном Формулованом програму њиховом. Нигде, истина, није забележепо да је то службени програм грчких политпчара. Имамо разлога веровати, да би државници били умеренији и смотренији. Али је цела истина, да се сва грчка политичка књижевност и практична политика кпећу доиста по истим начелима и да су у њима исказани главни основн грчке аспирационе политике на Балканском полуострву. За то бележимо и истичемо основне разлике између Срба и Грка у њиховим аепирационим програмима. Овај преглед показаће, на жалост, скоро саме разлике; сличност, коју ћемо наћи, скроз је негативне ирироде. Али се тиме не треба иоплашити. Грчки програм се оснива на државној мисли васпостављења византијског царства у његовим познијим границама. То га одводи у сукоб и са Србпма и са Бугарима, којих се ирограм у главном оснива на са свим супротном, националиом начелу. Стојећи тако на начелу неиационалном, грчки се нрограм оснива на оним истим самодржавним начелима државне и црквене нредоминације. која су била основа византијском господсгву. «Просвећени» народ и «варвари п још вире и: ј њихових карата Да би картограФски послови д( били тип национални н да бп изгледало да се византијско царство изводи национа.шим средствпма XIX. века, узето је у рачун све што је могла пружити софистичка историја, етнограФија и статисгика. Осим старе словенождерске охолости византијских времена, иовогрчкоме је византннизму добро дошла у помоћ и вика на руски панславизам. Па ма да српске и бугарске националне тежње.