Pogled u život

НАГОНИ СВЕСТ 118 Ена тани 0 зиацшам ПН НИ БА УБ еј 27 УЧНА ПИЛЕ

тивне радње пак урођене су, у њима нема обучавања. Паук из прве исплете своју мрежу, док млади рибар мора научити сличан посао. Гусеница свилене бубе само једном у животу гради своју чауру. Средства међусобног споразумевања у пчела и мрава урођена су као и они механизми којим се њихови органи у своме раду међусобно споразумевају. Дете пак мора научити матерњи језик, а ако га не може чути, дошавши глуво на свет, остаје немо. Са тог гледишта инстинкти су савршенији од свесних радња. Ове се у сваког нараштаја морају стицати учењем и вежбањем увек изнова. И зато је човеков живот сав у знаку учења, школе, науке, увек се наново учи оно што су други знали и понели собом у гроб. Када помислимо да су толики нараштаји пре нас знали говорити, читати, писати, рачунати, да су били стекли многа друга знања, и да се од тога баш ништа није пренело на потомке, који у раноме детињству морају учити говор, срицање слова, држање оловке, сабирање бројева, да сваки нараштај добар део свога века даје том стицању знања и искуства што су их пре њега други били стекли уз исте напоре, док се у заједници једне кошнице урођеним знањем гради савршено саће, урођеним начином споразумевања обавештава о наласку медоносног цвета, урођеним смислом одржава ред и чистоћа, и када се томе дода да у таквој заједници влада ред и слога као ни у једном људском друштву, тада поред све своје механичке природе инстинкти су у нечему изнад интелигенције. Уосталом, не треба потцењивати значај инстинката ни у нашем животу. Пре буђења интелигенције сав живот почива на рефлексима и нагонима. Дете зна да сиса чим дође на свет, а то је доста сложен посао. А што у њега инстинкти нису више разви-

8