Policija
— 195 —
Исто је овако и у погледу карактера администрације. Треба ли је централисати или децентралисати2 Треба ли ићи на руку развићу регионализма или тежити ојачању централне власти, Историјска традиција с једне стране, и државна идеја, моментано у моди, с друге стране, одлучујући су фактори за битни карактер административне организације. Чиновници могу имати преимућства, али ма шта говорили или радили, морају примати и трпети систем законодавца.
Питање о адиинистративној реформи, како са гледишта њене компетенције тако и са гледишта њене композиције, не поставља се, дакле, пред администрацијом, већ пред Парламентом, То је последица принципа поделе власти, који је основа свима модерним уставима.
Ако се, дакле, желе промене у овом правцу, за њихово остварење потребно је нешто више од гдминистративне реформе. Оне искључиво зависе од владине тенденденције и политичких идеја, и не могу се логично подвести под формулу „административа реформа“, јер би значило помешати одговорности. Свака земља има апминистрацију своје политике; политика не може одрицати резултате своје акције; ако јавно мишљење тражи реформе у администрацији, не треба га увевавати — јер би то била обмана — да су прегруписавања служби, преображај хијерархије, продужење часова рада, нова подела на класе, употреба простих место дуплих листова и употреба штампаних формулара место руком Писаних или дактилографисаних, способни да умање трошкове на функционисање администрације, и отклоне спољне узроке, који угичу на утврђење њених атрибуција и на њен бројни састав,
Да би остала у конкретној стварности, административна реформа треба да се сграничи само на оне промене — намерно не употребљујемо овде реч побољшаке, јер само искуство може показати да ли модкфикација представља прсгрес — чије остварење зависи искључиво од извршне власти, и не захтева интервенцију законодавца, изузев за тачке које дирају основне принципе државне организације, Сведен у ове границе, програм је ипак толико обилан да привлачи сву пажњу,
3%