Policija

— 402 —

правни субјект, појединац или правна особа, с друге стране административни органи. ').

Код ове друге врсте административних спорова, чија је сврха — рекли смо — у исто време и заштита субјективне правне сфере и одржање на снази објективних правних прописа, задржаћемо се мало. Главна је сврха — тако се сматра још и данас — ових административних спорова, заштита субјективних права појединаца од административне власти. Зато се и тежило организовању гдминистративних судова, одељених и што независнијих од активне администрације, јер сама оргавизација административне хијерархије ту заштиту није могла пружити. Тако су административни судови, једном створени, били првобитно сматрани за установе, позвате да штите субјективну правну сферу од самовоље административних органа“ =). Али штитећи ову, они обезбеђују у исто време и одржање на знази објективних правних прописа, јер је свако субјективно право истог једног објективног правног прописа. Према томе у свакој повреди субјективног права има и повреде једног објективног правног прописа 566), Административни суд штитећи једно штити и друго. Међутим ако би административни судови били надлежни само за решавање административних спорова ове врсте, изгледа би се налазила у томе, што би они били у могућности да отклоне повреде објективних правних "прописа, учињене од стране административне власти, само онда, ако је том повредом објективног правног прописа повређено у исто време и једно субјективно право. Ови административни спорови не дају према томе могућност административним судовима да обезбеде увек поштовање објективних прав-

56) (ве две врсте административних спорова постоје и на основу нашег закона о Државном Савету и управним судовима.

56а) Овај је административни спор могућ једино против административних аката индивидуалног карактера, јер само он може нанети повреду субјективном праву појединца. Један административни акт општег карактера може повредити законске прописе, али не може, бар непосредно, повредити и субјективно право појединца. Ова ће повреда моћи настати тек применом тих општих административних аката на поједине конкретне случајеве; а ова се пак примена врши индивидуалним административним актима. Према томен у случају неакције административне власти (о којој ћемо касније говорити) овај је административни спор могућ само онда, ако се та неакција односи на недонашање једног индивидуалног административног акта.

56.6) Ивузимајући случајеве, у којима изричите законске одредбе дозвољавају повреду субјективних права.