Pozorište

И

у НОВОМЕ САДУ У СУБОТУ 8. ЈАНУАРА 1872.

5 таи те | | | ~ << 1 ђ . но 4 67 – и –УРЕЂУЈЕ А, ХАЏИЋ. ИЗЛАЗИ ЧЕТИРИ ПУТА ПРЕКО НЕДЕЉЕ: — стоји ЗА нови бад 40, А НА страну 60 новчића МЕСЕЧНО. —

ЗА ОГЛАСЕ НАПЛАЋУЈЕ СЕ ОД ЈЕДНЕ ВРСТЕ 3 и 30 нов. ЗА ЖИГ СВАКИ пут,

0. ЛЕПИМ ЖЕНАМА У животу И У ПЕСМИ.

(Јавно читање Лазе Костића у матичиној дворани 16. дец. [87]. год.)

Кад емо се последњи пут састали, драги моји елушаоци и влушалице, говорио сам о злим женама, Виби можда зактевалн, да сад у накнаду, буде једаред речодобрим женама, Јер добро је лице, а зло је наличе, Само што у жена није као у другога света, није злу противно добро, већ лепота, што ћу се мало повеле потрудити да вам докажем, 0 злим женама емо се уверили, ако се још толико сећате, да их нема, јер које су збиља зле, те нису више жене, већ нека друга створења, Па као што ми је мило било уверити вас, да ни једна од моји слушалица није зла, тако ће ми још милије бити, ако вам овом приликом разложим, да су моје слушалице све — и лепе, Али то у једну руку није нужно доказивати, што сваки види, а у другу руку; било би можда — теже, него што се чини; свет је данас врло неповеран |

Сад, за што не говорим о добрим женама» Већ и зато, што је обично женскима милије, кад им кажете, да су лепе (јер тако се, на послетку, у свима језицима и зову: лепи свет), него да су добре, Кад се каже о каквој жени, да је добра, то се обично додаје нешто: добра је, сирота; ал муж!

добротом није се могла друкчије ни удати ит. д — Па зато често није ни њој самој мило, кад јој свет каже, да је добра, Исто тако, као што ће евака пре поднети, кад _ јој се каже, да је зла, него да није лепа.

Јо

сачувај боже! — е, ал дабоме, са самом.

_ чуство лепоте казује нам, да лепота мор

Ето, за што сам онда говорио о злим, а за што говорим сад о лепим женама.

Пре свега морамо знати, да има двојако.

лепи жена: лицем, или с поља лепи, и скроз лепи, 0 лепушкатим, о пријатним, о милокрвним, о враголастим и другим еурогатима, заменицима лепоте нећемо сад разговарати. Нас ће се само тицати чиста, призната, лепота у животу к песми, Што се песме тиче допустићете-ми, да се послужим у опште клавичном књижевношћу ввета, овобито нашим народним песмама, Ради целине можда би требало погледати и на женске лепоте у сликама, Ал туби се прво морала проћи читава теорија науке о лепоме, а друго морао би узети, као да је већина моји слу-

шалаца промотрила најбоље сликарске гале- ,

рије и да их се добро. сећа, што напослетку, не моту ни сам о себи рећи.

Кад је разговор о лепим женама, онда не треба разлатати шта је то лепота, У томе баш и јесте божаствена моћ лепоте; што то није мисао науке, која би ее дала нау-

чити и размишљањем развити, нити је пука.

животињска потреба, човека, што би је мотли друштвеним установама усавршити, већ |

је урођено чуство, које се искуством и раз- | Мишљањем само може затупити ил изо-

штрити, никако пак створити, То урођено

бити потпупа, да то у лепе жене замишљам и лепо срце и лепу душу. А кад не нађем

да је тако; онда се љутимо, И право имамд ·