Pozorište
У ни
Маи оне
на добровољне прилоге уједно јавља, да донде уписане суме прилога превазилазе 15 хиљада та-
лира; „но ово јетек половина оне главне суме, |
која нам је за довршење народног театра нужна,“ Наводе се даље у истом позиву примера ради Чеси, Хрвати, Романи, који се такође труде, да сенују себи народно позориште,
Одређено је било и место за зидање позд-
ришне зграде, па се на скоро и приступило зи- | дању; али пфито се увидело, да је место подводно, и да се грађевина слеже и зидови пудају, |
одустало ве од даљег зидања, и цела је позоришна ствар поново одложена на других девет година, да неуспех овог покушаја обично криве он-
дашњу владу, одбор, стручњаке, и то једино |
в тога, што ву допустили, да се, зида на подводном мевту. И ја велим, да је било
погрешке; али не због зидања на „подводном
месту,“ нето због зидања уопште, Било је
погрешено, што ев није почело са почет- | ком, него ва ввршетком; што ве није по- | чело са оним, ште је било лакше, јефтиније и прече, него са оним; што је било теже, скупље, | и за чим се још могло неко време и почекати, | Позоришна зграда од 1852. долави ми као неки |
а ДА ба
| „ћузфетоп ртоћегоп“. као „син пре оца“. Код свију народа прво су дошли глумци ин реперторија, па онда зграда; прво се питало, ко ће | представљати, и шта ће се представљати, па тек онда, где ће се представљати То је природан ток. У каквој је згради давао Шекспир свога Хамлета» У таквој, што не би данас ни за „арену“ поднела у каквој већој вароши, У Немачкој има већ од две стотине година амо тлумачких представа; а позоришне: ву зграде све од много доцнијег датума, Код Мађара су почеле глумачке представе још око 1790. а зграда народног позоришта отворена је тек 1837. У Новом Саду је установљено народно позориште 1861, и дружина тог народног позоришта давала , је представе и у врдничкој препари, иу ЗамФи| ровој качари;и у иришком шанцу; нити се тамо | почињала позоришна радња са зидањем зграде, већ сва еклапањем позоришне дружине, множењем реперторије и путовањем дружине по народу па тако је и било успеха. А да ву екупљени прилози одма у почетку били узидани у позоришну зграду, данас не би било тамо можда ни готове зграде, а за дело не би било — народног позоришта,
(Наставиће се.)
СРПСКО НАРОДНО ПОЗОРИШТЕ.
(„Љубав их мори,“ „Ноћ у очи нове године.“ „Без женидбе.) 3. марта, као о дану када су се та три комада, представљала, имали смо у нашем позоришту лепота уживања. Ови глумци и глумице у тим комадима играли су тако складно, да их је заиста милина била гледати. Особито у комаду „Љубав их мори,“ који се тога вечера први пут приказао, играли су Ружић и Ружићка, Сајевић и Сајевићка тако живо и с таквом вољом. да супублику са свим одобровољили. И ако је томе комаду стара тема, да жене не треба да забрањују мужевима њихеве навике, које су имали пре женидбе, јер се одатле могу излећи зле последице по брачни живот: то се ипак, нарочито кад се добро представља, може једанпут, двапут гледати тај иначе прилично слаб комад, који нас наводи на смеј само са својих комичних ситуација, у које долазе жене, које мисле, да им мужеви само за то држе у најму собу, да би тамо могли љубав с другима проводити, а Кад тамо, а оно јадни мужеви одлазе у ту собу, да би се сити могли напушити, јер им жене то код куће не допуштају. Нравоученије је дакле, да муж од жене, а жена од мужа не треба ништа да таји, ако желе да им процвета брачна, врећа ! —р.
ноз3о рата 5Е;
% (Народно позориште у Београду.) Имамо да јавимо радостан глас, да се народно позориште београдско, то мезимче кнеза Михаила, а љубимче младога кнеза Милана отворило 7. марта о. г. Девет је месеца било народно позориште у Београду затворено, на велику тугу и жалост свију правих пријатеља народнога напретка, и на велику штету позоришне уметности. Јадни глумци претрпели су многе беде и невоље за то време, чекајући из дана у дан, да ће се отворити двери на храму богиње Талије. Двери се отворише, али београдски листови нису задовољни ни са првом представом (Шах краљу), ни са игром глумачком, а не ће да помишљају, да је сваки из нова почетак тежак, и да треба и најбољим глумцима времена, да се једно на друго науче, па да се могу узајмице у игри потпомагати. Ред позоришних представа, одређен је био овај: У недељу 10. марта: „Лондонски просијаци.“ У уторак 12. марта: „СО поља гладац,“ „Сланик“ (први пут). — У четвртак 14. марта: „дакупник острански“ (први пут.) — У недељу 17.марта: „Бој на Косову.“ — У уторак 19. марта: „Мамица.“ — У че| твртак 21. марта: „Француско-пруски рат,“ „Гренгоар“ | (први пут.) — У недељу 24. марта: „Бој на Дубљу.“ —
|
| Замена: „Ручаћу с мајком.“ — „У петак. “— „Два кандидата.“
Издаје управа српско народног позоришта.