Pozorište
Ма У НОВОМЕ САДУ У ПОНЕДЕОНИК 8 АПРИЛА 1874. ---->
И отнинте танн
+ ГОДИНА 1, и"
ПОЗАДИ сен
пе М УРЕЂУЈЕ А, ХАЏИЋ. ИЗЛАЗИ ЧЕТИРИ ПУТА НА ВЕДЕЉУ НА ПО ТАБАКА. — СТОЈИ ЗА нови сад 40, А НА СтРАНУ 60 нов. МЕСЕЧНО. — ЗА ОГЛАДЕ
НАПЛАЋУЈЕ СЕ ОД ТЕДВЕ БРСТЕ 3 нов. И 20 за жиг СВАКИ ПУТ, “
А АИ 8 ОРО ТЕ АЕСА,
(Свршетак.)
Вараждин подиже си лепо позориште, те ра- |
списа стечај за хрватско или немачко друттво — али одавле хрватекота друштва2 Пел глумачке учионе биће управо, да нам одгаји више поаоришних дружина за мање вароши, да се туђин-
врти на мањем позоришту, моћи ће ступити у глумачко друштво главне вароши, и на тај на-
толико је опасна, колико и невештина управитељева, Људи, били ма какви, ипак ву људи; а свако је своје ћуди; у сваком човеку има обилно таштине и частољубља. Сваки хоће, да буде ре-
| Форматор на свој начин, сваки смишља нов про"втво ва свим истисне, А кад сеглумацпрактично ува- |
ЧИН сабрала би главна позоришта управо цвет
глумачких сила; слабији пак глумци, којима према напретку на већем позоришту опстанка нема, нашли би уточишта у ком мањем позоришту, Да се пак добије ваљаних, даровитих питомаца из бољих сталежа друштва, хоће ве свакако, да глумцима главних позоришта буде зајамчена будућност и то сталним местом и редовном мировином, Осигура ли ве глумцу живот на тај начин,
биће заиста ревнији, повлушнији, биће у њему |
више уметничког заноса,
Драматично училиште приказује нам будућновт, мировински завод прошлост, осврнимо се мало на садашњост 'т, ј, на сам позоришни завод и њетову управу, Ове примедбе тичу се да како у опште предмета, те се овде истичу без обзира на поједине особе, Управа мора да буде стална, т, ј. управа не сме се мењати свако по
године ради ћуди овог или оног тосподина, Но- |
зориште је врло ваплетен организам, танких живаца и жилица, Полагано, опрезно, хладноврвно по сталној, невидивој за опћинство и глумце основи мораш та развијати, јер иначе нема кризама ни краја ни конца, Шарлатанетео, тромко бубање, пусте доскочице без сталне основе не вреде ништа, па ако за часак и заслепљују, последице свега тога тако су ужасне, да упропашћују позоришне управ>, Мена особа у управи
· Коцебуа; овај снива само о Офенбаху.
грам, нов правац, Овај је пријатељ опери и зазире од драме, онај мрзи оперу и љуби само
Кехила и Софокла; овај обожава, Настроја и Бер-
та и мрзи Сардува и Дима-а; онај кује у звезде Најљући су реформатори они, који се у драматеској уметности најмање разумевају. Осећајући, да немају
| појма о уметности, посвећују све своје неумет-
ничке силе неком бесноћом на којекакве ситнице,
| н.е пђ. на белеге, на осветљење, на пећи, на вен=
тилацију, на одело позоришног послуживача, те крај тих рефорама, које се више тичу грађевинара и рачунских чиновника, заборављагу праву цел позоришта. Шта је тоз Бечно огледање, вечна несигурновт, вечне неприлике и шкандади, у кратко: вечна харлекинада. Обично хвале се
| такви јунаци, кад се позориште два три пута | напуни, вичући у вав глас: Гледајте, како ми ве
каса пуни, Али кад им невешта рука серне за каквим слабим песмо — или глазботвором,; кад велико друштво утаман трати време и труд; а управа сила новаца за илаће, кад је представа за представом празна, онда вам вичу ти јунаци; Оаћинство је незрело, невретни новинари упропастише тај комаду ит, д Управа мора да буде самостална и према влади и према тлумцима, ни 6 једне ни с друге стране не вме се нико мешати у управу, За то је потребан сталан, ја-
ван позоришни закон, кога ве управа непрекидно _
има држати. Уметност не еме да буде служитељка, власти, а најмање играчка појединих органа обла~