Pozorište

лл НОВОМЕ САДУ У СРЕДУ !'. ДЕЦЕМБРА 1874. == ===

46 ТОДИВА ЉЕ„веру ето

5

|Е = БРОЈ 5. 2

о

УРЕЂУЈЕ А. ХАЏИЋ.

ИЗЛАЗИ ЧЕТИРИ ПУТА НА НЕДЕЉУ НА ПО

ТАБАКА. — бтоји ЗА пови сад 40.4А НА СТРАНУ 60 нов. МЕСЕЧНО. — ВА ОГЛАСИ

НАПЛАЋУЈЕ СЕ ОД ЈЕДНЕ ВРСТЕ 3 нов. и 30 зА жиг СВАКИ ПУТ.

0 ТЕМПЕРАМЕНТИМА,

Људи су од природе различити, Један је жесток други је хладнокрван, један је веселији а други тужнији, Те разнолике нарави људске зовемо ми — темпераментима.

Научењаци су још у старо доба проучавали људске темпераменте и писали о њима Гален, славни лекар старога века, који је становао у Пертаму и у Риму, доказивао је, да има четири темперамента, мислећи, да се може у једном истом човеку спојити жестина и хладнокрвност, тврдоћа и мекост, Ову заблуду таленову обарали су после неколико векова Мецгер и Врисберт, али је са свим тек професор Карус оборио,

Темпераменти не дају се тако јако мешати,

Има, истина, примера како колерични, жестови људи отрпе увреду, аи то бива тамо, где хоће да се уклоне од већега зла, Гален наводи, како колерични војници отрпе тешку увреду свога заповедника. Али они то не чине из хладнокрвности, већ што се боје самртне казни. Горко искуство учини, те лакоуман, сангвиничан ч0век постане опрезан; страх даје крила и тромом, Флегматичном човеку, а очајање је кадро да оснажи и тужног, меланколичног човека. У старости ослабе, обеснаже се сви темпераменти, али често остају њихови трагови још и на самртној. постељи,

Ако се још из ране младости не пази на дете, то му темпераменат мало по мало пређе у ирироду. Али не треба сву кривицу бацати на темпераменат. Може се темпераменат, особито у

женских, преобразити, облагородити, Само та тре- |

ба скроз познати, треба му проучити тамне

та «благородимо. Различити народи имају различите темпераменте. Француз је. сантвиник, Шпањолац и Тали-

јанац колерик, Британац меланхолик, а Немац Флегматић,

1..0. сангвиничном темпераменту.

Човек сангвиничног темперамента, сангвиник, весео је; баца погледе на све стране, али их не задржава дуго на једном месту. Очи му, што но се каже, играју на зејтину. То доказује, да му је и душа немирна, Он воли слободу, не може трпити насиља и бива и тврдоглав одн је жив, раден, дако схвата, љуби уметност, има досетке и дара; али при занимању евоме нема сталне намере и није дурашан, Час се држи једног, а час другог посла, Он је лакоуман и воли телеено уживање, Он живи само за садашњост не мивлећи никад на будућност,

(ангвиник ве да лако завести, јер не размишља много о себи и о својој околини. Он је из лакоумности брбљав, неразборит, индискретан, заборављајући на обећање и заклетву. За то се на њега не може нико ослонити, Када му тело ослаби бива му и душа слабија, Све је равнодушнији према мишљењу других, 60-

љих људи, и најпосле постаје бескарактеран ме-

кушад, Алиовај темпераменат има и где коју добру страну. Санргвиници су дружевни и скоро увек

| весели; они се 6 другима радују и тугују, они | ве знају наћи у свакој прилици, и радије дају

него ли што примају. Њихова добронамерна досетка, њихова вавек жива машта, њихова веселост и отвореност брзо их упознаје и спријатељује са другим, страним људима. дни радо

| праштају увреде, нису осветљиви, те ретко кад стране па озбиљном вољом радити на томе, да |

тоне своје непријатеље, Лако их још за младости савладају осећаји, Тада су обично неразборити, али и смели у делању, и кадри су починити лепа. велика дела,