Prosvetni glasnik

ЗАПИСНИК ГЛАВНОГ ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

23

може командовати нестручним надзорницима, почем су они пролазни, т. ј. чим сврше посао, они иду кући и с њима се не може никаква веза одржавати. У осталом кад се заводи начелнид за основне школе, онда би трсбало једног и за гимназије итд. У већим министарствима, где је посао различан, као у министарству унутрашњих дела, има смисла што има више начелника, али у министарству просвете то није потребно. Арх. Нестор одговара г. Вуловићу, да по другим дршавама доиста и постоје нарочити референти за гимназије, за универзитете итд. Нарочити реФеренат за основне школе потребан је, јер ће на том пољу од сад бити два пут више посла, но што је до сад било. После тога Савет с 12 противу 4 гласа одлучи, да се не усвоји чл, 74. 0 предлогу г. П. Орећковића одлучи Савет с 14 противу 3 гласа да се не усвоји.

Прелази се на Члан 75. Савет одлучи, да се тај члан не усвоји.

Прелази се на Члан 76. Савет усваја тачку а овог члана. Св. НпколајевиК предлаже да се тачка 6 измени тако, да се само стручна лица изашиљу преко године ради поуке учитеља. А. НиколиК предлаже да тачка б гласи овако: у>Преко наставника учитељских или средњих школа.« Савет усваја тачку 6 с изменом г. А. Николића.

Код пооледње алинеје овог члана предлаже П. Срећковић, да се иосле речи: »г/ свакој школи« дода: »у срезу врши надзор најстарији учитељ кога изберу сви школски одбори једнога среза, а у варошима онај учцтељ кога избере месни школски одбор. Месни надзор врши сам школски одбор.ч С 14 противу 3 гласа усваја се члана 70. последња алинеја по мииистарском предлогу. Прелази се на Члан 77. Савет усваја. Прелази се на Члан 78. Св. ВуловиИ предлаже, да ни један изасланик више од три пута узастопце не прегледа школе, него да изостане најмање једну годину дана. Ар БакиИ мисли, да се овим наређењем о коме је реч у овом члану неће учитељи сачувати од при-

страсне оценс, јер се многи учитељи често премештају па им може доћи два и више пута узастопце један исти ревизчр ради испитивања и давања оцене. П. Срећковић предлаже, да се овај члан изостави, јер му изглвда да сам Просветни Савет, бирајући најбоље људе, не верује себи и оном што ради. Савет усваја члан 78. Прелази се се Члан 79. Љ. Ковачеви/г предлаже да се та правила израде стална. Савет усваја члан 79. по предлогу. Прелази се на Члан 80. и 81. Савет усваја оба члана. Прелази се на Члан 82. Др. БаниК предлаже, да се овом члану дода по нешто што је одбор сгавпо у дужност школским надзорницима. П. СрећковиИ предлаже да се из тачке 6 избришу речи: »да о томе извести школски одбор.« Др. Валента предлаже, да се каже, да ће надзорник имати да пази н на хигијенске прилике, као: да гаколе нису препуне итд., јер о томе нема спомена у министарском пред^огу. Ст. Д Поаовић предлаже да се каже, да ће ови изасланици нматн прегледати и приватне школе у одређеном кругу свом, јер су те школе скоро без акаква надзора н у многима се не учи српска историја и др. Св. Николајевић налази да овде треба да се напомене само оно, што би утицало на оцену рада учитељева, а све друго да изостане. Ј. ПециК, полазећи с гледишта, да свака наредба има већу важност, кад је у закону, но кад је само министар отпушта, јер се онда држи, да је више моментана но стална, налази, да треба усвојити оно што предлаже г. др. Валента, а нарочито оно што предлаже г. Ст. Д. Поповић, јер су приватне школе црв који подгриза нашу народност и све историске успомене нашег народа. Из истих разлога треба усвојити и све оно што предлаже г. др. Бакић Св. Нииола]евић предлаже, да се овај члан упути једном нарочитом одбору, који ће то редиговати као што треба, како не би остала која празнина услед које би могао доћи у колизију ревизор и учитељ. После тога, Савет одлучи да се од чл. 82. усвоји : тачка а, 6 с изоставком речи # <)а о томе одмах извести школски одборч, в, г, д, и ђ по министарском предлогу.