Prosvetni glasnik
590
ГОДИШЊИ ИЗВЕШТАЈИ ДИРЕКТОРА СРЕДЊИХ ШКОЛА
њихово место ни попуњавано. Еад ее изузме то, онда је радило у школи непрекидно преко целе године само шест наставника. Један је наставник одсуствовао два и по месеца у почетку шк. године од рада у школи, тако, да је његовим додаском на дужност условљено било разрешавање другог наставника од дужности у овој школи. Овај број наставника није никако довољан, да се изврпш на .досадпитм начин наставни план у потпуноети својој. Најмање би требало још гри наставника за његово извршење. Ти би наставници обучавали децу: цртању и краснопису, телесном и војничком вежбању, певању и музици. 2. Ученици. Уписало се у почетку шк. године у: I раз. 46, II раз. 19, III р. 16 и IV р. 4. свега 85 ђака. Међу овима налазило се у 1 р. 3. у II р. 6. и у III р. 2 — свега 11 ученица. Било је на испиту на крају шк. године у I р. 39, II р. 15, III р. 16 и IV р. 4 — свега 74 ђака. Међу њима било је у I р. 3, II р. 4, III р. 2 — свега 9 ученица. Полагало је ириватне исиите из I раз. 3 ученика. Бројно стање ученика најасније показује да је ова школа најстрожије локализована. У њу се уписују деца већим делом из Неготина. Из околних села и из варошица, којих у овом округу има највише према другим окрузима наше отаџбине - нема онолико деце колико би требало да буде. Насељеност овог округа највећа је у читавој тимочкој заплави, па опет број ђака у овој школи не сгоји у таком односу према наеељености, као што је у црноречком округу. Овде је већа насељеност а млњи број ђака у н. гимназији, а у црноречком је округу мања насељеност, а већи број ђака у његовој гимназији. 3. Учкла. За наставу из нојединих наука налазе се у овој школи учила јестаетвеничка, Физичка геограФска, кемијска, математичка и цртачка. Како је овај завод но постанку своме најстарији у овоме крају наше отлџбине, неће бити ннкако чудо, ако се у опште каже. да су гдекоје збирке учила непотпуне и несувремене. Да би се могле нопунити према захтевима наставника и нацртима наставних програма, саоп-
штићу оне ствари, које поједине збирке немлју а веома су потребне, тако: а. За физичку збирку потребне су теразије, барометар, анероид, ваздушни шмрк, електроскоп еа златним листићима, мали индукциони апарат са 3 Бунзенова елемента и термомултипликатор; б. За географску збирку потребне су : политичке карте Азије, Ашрике, и обе Америке и Окејаније; планетаријум, рељеФНИ глобус; в. За јгстаственичку збирку потребни су модели пластички од артије или чега другог, око, уво, костури мозак и тд. г. За хемијску збирку потребни су: аванчић од порцулана, аванчић од ахата, мехови, гасометар, примерци елемената : антимона, Фосшора, калцијума натријума, хрома, никла , кобалта и пола килограма соде. д. За Цртачку и математичку збирку нема овај завод стручних лица, па не могу ни да говорим о попуњавању њиховом. За цртапе осим Таубингерових слика и још неких прегледа немадругих учила. За геометрију налазе се модели од дрвета, ланац, мотчице, пантљик и друге етвари. Нема потребе, г. министре, да набрајам овде разлоге који би правдали попуњавање иоменутих збирака, јер су ти разлози са разних етрана и у више прилика набрнјани. Ове што ваља напоменути исцрпљено је у разним извештајима печатаним у „Проеветном Гласнику." Ти се сви извештаји слажу с идејом да настава без добрих и потпуних учила нема онако корисних последица какве захтевају нотребе нашег времена. е. Ењижница. Школа ова има књижњицу са близу 2000 свезака. Нисам доспео да прорачунам на колико су дела ове свеске подељене. Приближно могу рећи да ће их бити око 6—-700. Ова је књижница подељена на три списка, уписни, стручни на лиетама у свескама и азбучни списак писаца на листама у кутији. Велики број књига треба што пре повезати с тога што су броширане, па се дугом употребом раепале. Гећином књиге припадају школској литератури Ориска књижевност иије ни из близа заступљена онолико, колико би заводу но његовој старини до-