Prosvetni glasnik

194

друго. Једно до другог. — Сад ћу то да напишем на табли. Лењир стоји: уз шигу, до књиге. Које наи речи казују како стоји лењир према књизи? — До, уз. — Ја ћу и њих да подвучем. (Ставићу лењир између пеекаонице и књиге). Како стоји лењир према пескаоници и књизи? Међу цњигом и нескаоницом. —• Другојачије? Између књиге и пескаонице. — Које нам речи казују како стоји лењир према иескаоници ? Међу, између. — Ја ћу и њих написати и подвући : међу, између. Како стоји мапа према зиду ? — Биси на зиду. — Другојачије? — Виси о зиду. — Ја ћу сад написати како отоје мапа и икона према зиду : на зиду, о зиду. Које нам речи казују како етоји мапа и икона према зиду? — На, о. — Ја ћу их подвући. Колико има зидова у овој соби (школи) ? Има четири зида — Како се који од њих зове? — Предњи, стражњи, десни и леви. — Покажите руком које је који! (Ако деца то не знају, показаћу им). Како стоји леви и десни зид, кад их упоредимо један с другим? — Леви зид стоји арема десном. — Другојачије? — Насирам десног. Како стоји предњи и стражњи зид , кад их упоредимо једанс другим? — Предњи зид етоји арема стражњем. — Другачије? — Насарам етражњег. — Како стоји лева и доена рука, кад их упоредимо једну с другом? — Л.ева рука стоји арсма десној ? — Другојачије? — Насирам десне. Како етоји десно и лево око , кад их уиоредимо једно с другим ? -- Десно око стоји арема левом. Другојачије? — Насарам левог. — Како стоји десно и лево^ухо. кад их упоредимо једно с другим? — Деено ухо стоји насирам левог. — Другачије? — Према левом. Које нам речи казују како стоји л.јви идесни, предњи и стражњи зид, кад их уиоредимо један с другим ? — Према и насарам. —

А које нам речи казују како етоји лева и десна рука, десно и лево око, десно и лево ухо, кад их уноредимо једнос другим? — Опет нам казују речи: арсма и насарам. Ја ћу и ове речи на табли написати и додвући да их боље упамтите : наспрам, нрема. Како стоје ирозори према зиду ? — У зиду, — Како стоје врата према зиду ? — У зиду. Ја ћу нанисати на табли да прозори и врата стоје : У зиду. Која нам речи баш казује како стоје прозори и врата према зиду ? — 7. — Подвући ћу и њу. Пазите сад децо! Сто, књига, цескаоница, лењир, мапа, икона, зидови, прозори, врата и т. д. зову се једним именом ствари. Кад знамо да су то ствари, онда ћемо знати и то да ове иодв>чене речи на табли иоказују како стоје ствари једна арема друго], или место њихово. Шта показујуове подвучеие речи на табли? Те речи показују кнко стоје ствари једна према другој или место њихово. Понови ти то! Ти! . . Ти!. . Изговори еве те речи! Каже ли се и за људе да су сгвари? — Не каже се. — А како се каже за њих? — Лица. (Ако то не знају, казаћу им. Међу тим, деца су требала да добију појам о стварима и лицима још код познавања именица). — Јесте ли и ви људи? — Ми сло деца. — А хоћете ли и ви да будете људи? — Хоћемо. — Кад? — Кад одрасгемо. — Сад сте ви деца или мали људи, дакле, и ви сте лица, а нисте ствари, и ја сам лице. Упамтите ово што вам еад рекох! Како етојите ви према мени ? — Ми емо иред вама. — Другојачије? — Исаред вас. Извешћу једног од ученика тако да буде леђима окренут својим друговима. Како стојите ви сад дрема вашем другу ? — Ми смо иза њега. — Кад би сад један ваш друг био горе на тавану, како бисте етајали дрема њему?^— Исиод њега? — Друкчије? — Под њим. — А кад бисте ви сви били на тавану, а само овај овде доле, како би ви онда стајали према њему? — Изнад њега. — Другачије? — Пад њим — Више њега. — Кад би сад