Prosvetni glasnik

1'ОДИШЊИ ШВЕШТАЈИ ДИГККТОРА СРЕДЊИХ ШКОЛА

никн тако да онпј који једне године предаје у III разреду, тај друге године преда-је истим ученицима у IV разреду, када онај из IV разреда прихвата ученике што етупају у III разред. Овогодигањи наставник овога нредмета у III разреду диктирао је на 2б табака све оно што програм томе разреду намењује. Оам» му је изостао онај део иеторије гато иосебице говори о ерпекој земљи Босни Разуме се даје диктирањем мног ј времена изгубљено те се наставнику чини да је нрограм сувигае онширан; али лако му је било прегиути и на диктирање код овако неподељене једине школске књиге за ову науку, Крстићеве Историје, ма да би више времена имао за објшњавање поједчних догађаја дајеуовој књизи чинио иеиравке и попуне, него гато је то могао чинити трогаећ време на диктирање и онога што је имало у штамнаној књизи; нредавање обуетавио 30. Маја да за оно часова до исмита врати се на неке важније лекције надајући се да ће оно, што му је од обима нрограма заоетало, моћи до године у IV разреду накнадити. У нрибирању иотребне грађе за дћдтирање овога предмета, вели, елужио се делима: Мајкова, Калаја, Медаковића, Рајића, Крстића, Срећковића, Мијатовића, Хчлоердинга, Новаковића, Рачког итд. и старик ерпским еиоменицима. Наставник историје ерпске у IV разреду најкраћим путем поновио је у ночетку годчне оно гато је иредавао у III разреду иа је наставио нредавање оног дела ове науке гато се прописује за овај разред; он је дао ученицима за ручну књигу Крстићеву Историју, коју је према прибраним нодатцима из сакунљене грађе историјске у гласницима Српског ученог друпггва, Ваничековој историји аустријске војничке крајине, Ранкеовој историји ерискога народа и разним часописима, исиравл,ао и допуњавао овај предмет тако да, осим онога што је ирибележено на листовима гатамнане књиге, диктандо ће изнети 4—5 табака. Нити је пропуштано упоређење културног стања нашега народа са оним суседних народа објашњавајући при том раз.шке које еу излазиле из политичког стања онамо и овде, услед чега се и правац као и извор цивилизацији мењао у суседној Јевропи. Радећи и овде као оно ири предавању земљописа, где се ионављање вршило по прелазу сваког одсека, нредавање је и овде свршено

783

тек нред крај Маја, на су настале мале колоквије до распуста за испит. — Стоји и сада она оскудица у историјским мапама, која је лани на овоме месту поменута. и) Јестаственица је, сем познавања човека, у рукама једног настцвшжа, који нредаје и ФИзику и хемију. Ботаника у II разреду је предавана но Панчићевој Флори околине Београда и но ботаници Пж )рн га; но ирвој су књизи изучаване оне Фамилије бил.:1ка које су из ње у програм стављене у колико којих околина ваљевска има, а ио другој књизи изучавано је већином етрано биље којега школа у слчкама има. Ученигч еу извођени у поље ради нроучавања онога гато им је у школи казивато, и ради прибирањ! биљака којих сваки ученик има у знатном броју у својем хербаријуму. Предавање довршено почетком Маја, када су настала нонављања и чешћч испади у поље. Зоологија је у III разреду довршена првом иоловином Маја, а предавана по зојлогији Црногорчев >ј поирављаној и нопуњаваној према програму. Животиње из околине ирибављене показивао је ученипчма, а Хартманове елике животиња висиле су целе године у III разреду о зиду; но у извештају своме не само што не вели да се није могао њима због каквих махна послужити у предавању, него, уз навод неподесности моменуте књиге, каже дајебила тешкоћа и гато нема никаквих учила. Међутим не нредлаже да му се што набави. По унуту и наетојавању овога наетавника ученици су прикупили знатне збирке идсеката и наболч их на игле у својич кутијама. Једна количина инсеката послата је г. министру ради наредбе да се терминигау и амо, школи на службу, врате. Овде је уз зоологију ушла, преко ирограма и анатомија човека, оним разлогом и путем како је наиред у трећем одељку овог извештаја казато. Минералогија у IV разреду нредавана је по Дусловој и Покорнога минералогији, јер још нема према програму подеено израђене књиге школске за овај нредмет. Неподесност књиге изазвала је диктирања 6 — 8 табака. У опсегу програма су предавања довршена у другој половини Маја, по том су понављане најтеже ствари. Збирка овог нредмета још није доволшо попуњена кристалографским облицима