Prosvetni glasnik

660

РУЧНИ РАДОВИ У ОСНОВНОЈ школп

садржаја, а поред тога он све то учи потпуно на памет, без икаква разумевања. За то опет Гаргантуа мозке „натрашке* да изговори све оно, што је учио. Више учитељи од њега не траже. Међу тим, учитељ пе предаје Гаргантуи скоро ништа из природних наука, па и оно, што се узме уз друге дрквене предмете и ових наука, то се опет учи потпуно на памет, без икаква разумевања. Гаргантуа на тај начин учи само голе речи, и с тога се и сав његов духовни развитак огледа у томе, што он сваки дан зна по неколико речи више да избрбља. Учитељ га никако не упућује да мисди , аити му даје прилике за посматрање природних предмета. Све учење ограничено је на књигу, и нема никакве очигледности. Гаргантуа пун празних речи, ади никаквих стварних представа и појмова нема у његовој глави : пуна глава сдаме. На развитак осталих способности, учитељ Гарганту-ов не обраћа нпкакве пажње. Нема нпкаквпх телесних вежбања, нема ничега, што би служило телесном развитку Гаргантуовом. И норед свега тога, Гаргантуа ама баш ништа не учи, што би имало вредности за жнвот. Он учи много , али то су све ствари, које немају никакве вредности за» човеков живот, и све његово знање, то су само магловите Фантазије, које за земаљског човека не вреде ни једне кршне паре. Од такога васпитања и резултати се могу лако опазити и брзо, само кад један такав ученик изађе пред човека, који здраво мисли , и коме накарадно образовање није помутило мозак. Такав је човек и Гарганту-ов отац. Он, истина води, да се његов спн не одваја од књиге, и да непрестано и врло приљежно учи све, што му учитељ зада. Ама опет с друге стране , он не примећује на сину баш пикаква напретка ниуком погледу. Нити он може да нримети, да му је син паметнији, ни да је разборитији, ни даје озбиљнијц, нити опет види какве год промене у његовом читавом држању и животу. Па није само то , него нешто и горе! Гаргантуа се веспитава толике године, п сад је за толико година старији, па већ због тога, што је старији, требало би да је паметнији, па макар да иије ништа учио, и да није имао никаквог учитеља. Шта више, Гаргантуа је ностајао сваким даном све детињасти, глунљд

и сметенпји, тако га упроиашћава, место да га развија , накарадно васпитање. Отац то примећује, и то му задаје велику бригу. Једном прпликом, разговарајући са својим пријатељем, вице-краљем једне провинције саопшти овоме о васпптању свога снна, и каже му, како Гаргатуа не само не постаје паметиији од учења него је сваки дан све глупљи исметенији. Његов пријатељје вице-краљ у једној земљи, где су сви становници потнуно сви слободни, и где је васпитање друкчије: много слободније, п није везано само за црквене књиге, нити влада ограннченост у развпјању ученикових снособност. Код њега омладина не учи само празне речи и без икакве самосталности у мишљењу , него се упућује, да самостално посматра, да сравњавањем сама изводи , и ствара помојмове, и пред тога се упоредо негује тело п дух. И за то он одговара Гаргантуовом оцу, да је много боље, да дете нншта не учи, него него да се мучи са учењем онаких књига и код онаких учитеља, као што је Гаргантуов учитељ ; јер све све знање, које се може поцрпети из таквих књпга и код таквих учитеља, није ништа друго, него будалаштина и нразна слама, која смета развитку племенитог духа п уништава сваки напредак код омадпне. А да би на самом делу ово н доказао своме пријатељу, он каже : Ја ћу довести једног дечака, којије само две годиие учио, па нек се сравни његов развитак п његова спрема са Гаргатуовом , којн је 10 пута више времена употребио на учење, и ако овај дечак не буде од њега п развпјенији и пристојнији, и бољи говорник ц разборитији посматралац, „сматрајте ме заједну вуцибатину.' 1 Тако одговара Гаргантуовом оцу вице-краљ оне земље, у којој се не само омладина не васпптава по калуђерском духу, иего је, „свакоме слободно и да папу иемејава." Гаргантуов отац једва дочека такву прилику, да би се о спремн свога сина могао уверити, н вице краљ доведе на вечеру са собом једног дечака, коме не бејаше још ни пуних 12 година, а који је код, њега био иаж: „Видите овога дечка ! онјош нема 12 година. Мн ћемо сада да га сравнимо са Гаргантуом, те да видите каква је разлика између мудрости ваших сујетних Фантазија из старога врамена и младих људи нашега доба."

Изда&е и шташпа краљевско-сшске двжагне штаидатжје

Одговорни уредник АНДРА НИКОЛИИ