Prosvetni glasnik

ЗАПИСНИК ГЛАВНОГ

ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

По нашем наставном шмну за гимназије и реалке, Геометријско цртање треба да буде почетница Г еометрије (бар тако је мишљење заступано приликом говора о Геометр. цртању у новом наставном плану). И утоме, држим, угледало је се на устројства других страних гимназија и реалака, и на искуства стечена о овоме предмету. Г. ГеФеренат Димић, по моме мишљењу, највише је ногодио, шта треба да је Геометријско цртање у гимназијама и реалкама. Само ја налазим. да он ннје довољно остао доследан опим ногледима који треба да руководе и учењс Геометр. цртања у гимиазпјама п реалкама, и израду дела о Геометријском цртању за ученике, који погледи изложени су у његовом реФсрату. А ово велим за то, што није узео у обзир, по мом мишљењу, оне мане у раду г. Зделера, које се косе са рационалним погледима о учењу Геометријског цртања. А те су мане она „рецентивна" правила о конструкцијама задатака, која гласе: „то се црта, коиструише, овако и овако". — И ученик треба само да научи правило на памет, да изврши коиструкцију, и тиме задатак „реши." Мишљења, која су истакнута у реФератима г.г. реФерепата, могла би дати повода дубљем расматрању нредмета Геометријског цртања у гимназијама и реалкама. И добро би било, да се о овом нредмету, и у опште о математици у гимназијама и реалкама, поведе ближи говор, како би учење ове важне дисциплине било тачно одређено. Јер евакојако је погрешно, када се извесна наука унесе у нрограм гимназија и реалака, а не обелеши јој се детаљно план и циљ. А нека буде узгред и ово речено, да је потребно ревидирати план п циљ н других паука, и детаљно их обележити; а осим тога п саме уџбенике, који су данас у рукама ученпка, требало би ревидирати, па само задржати оне, као школске књиге, који то заслуЈкују, а уклонити из употребе сва она дела која или су неудесна и не задовољавају програме, или која су, што је још и горе, погрешна. Еао прилог за утврђење плана и цпља Геометријског цртања у нашим гимназијама и реалкама ја ћу навести само Неколико момеПРООВЕТНИ ГЛАСПИК 1890.

ната, који, по мом мишљењу, требадагаруководе у нашнм школама. Водећи рачуна о спреми и снособности ученнка, Геометријско цртање треба да буде: а) прво учење Геометрије; ћ) лепо цртање геометријских слика, и с.) тачно и лепо конструисање задатака геометријских, И то: Као почетница Геометрије, Геомегрнјско иртање, у току учења, ваља да упозна ученика са разним елементима, сликама и облицнма геометријским (и то, никако као „геометријским местима") као и са простим особинама њиховим. 0 томе само да сноменем ово: деФиниције ваља изводити из простих прпмера, као што је то, нпр. г. Зделар учинио за тачку, праву итд.; а особине слнка итд. треба такође очпгледиим начином изводити и нримерима их увек илустровати. Као лепо цргање геометријскпх слика итд. иогледи г.г. реФераната тачни су све дотле док не говоре „да је цртање у Геометријском Цртању све и сва''. Цртање треба да је лен израз геометријских слика, задатака итд. и то, да је нераздвојни део доброг учења елементарнпх геометријских истина/ Али се увек мора имати на уму, да је у учењу Геометријског цртања у гимназијама „цртање само средство а ни пошто диљ," и да је то исто, са малим изузетком, случај и за учење Геометријског цртања у нрвим разредима реалке. Као тачно и лепо конструисање геометријских задатака, Геометријско цртање не сме изгубити важну развојну страну његову : да послужи и развијању мишљења у ученика. Свака конструкција треба да буде за ученика јасна на основу познатих истина било интуитивно, бпло из средстава за цртање, (оверавајући коиструкцију физичким методом, троугоником итд.), би 1 о из познатих особина геометријских, које служе за основу коиструкцији, н које су претходно биле изложене и учене. На послетку, имам да спомен п ово. И ако је у главноме то што сам рекао оно, што треба да је Геометрнјско цртање у гимназијама и реалкама, ипак морам додати још и ово, с погледом на потребе реалака: да у тим школама ово Геометријско цртање треба и да принрема ученика за друга цртања, која се тамо уче — н. пр. цртања из дескриптивне Геометрије, архитектуре и т. д. А за то је потребно,, да се при ближем програму његовом 2