Prosvetni glasnik

180

СЛУЖБЕНИ ДЕО

алке, не могу изједначитп с редоиинм ученицима, т. ј., да им се не може одобрити, да као редовни учепици понове онај разред, из којега су на приватном испиту ноказали недовољну спрему. Ово Вам се саопштава ради знања и управљања. ПБр. 83. 23. јануара 1892. г. Београд. Застуиник министра иросвете и ирквених иослова, министар ипостраних дела, ЈА. ј^Р. ^јаОРЂЕВИТ , с. р. 3. Наставни програм за нижу основну школу. Министарским расиисом од 29. новембра 1891. г. достављен је свима осн. школама овај ирограм: I. Српски језик. Први разред 1. Вежбање у говорепу у вези с посматрањем предмета из најблпже околине, ирема приликама и месту где је школа. 2. Приирема за иисање и читање. Разликовање ствари, биљака п животиња од њихових слика и речи; разликовање речи у речепицама, и разликивање слогова и гласова у речима. — Ствари потребне за писање. Познавање разних праваца на стварима и повлачење црта за означавање тих праваца. Цртање слика, које су састављене од правих и кривих црта. Наиомена. — Рад у пјколи по 1. и 2. тачки има трајати најмање два месеца. 3. Читање. Првог течаја из првог дела Буквара, а ДРугог течаја из другог дела Буквара с пропитивањем и објашњавањем садржине иојединпх чланака. 4. Писање. Првог течаја писање малих слова и писање речи на таблицама, а другог течаја писање п малих и великих слова и писање речи н лаких реченпца на хартији. Ово ће се писање нарочито вршпти по прегледаоницама у прописпма, а преппсиваће се из књиге и са школске табле опо, што буде учитељ написао. Том ће се приликом нарочито пазити на правилност и лепоту слова. 5. Декламовање. Научитн на иамет две три лаке и кратке иесме. Сваку декламацију мора знати сваки ученик. Други разред 1. Всжбање у иравилном говорењу. 2. Читање. Течно читање појединих чланака из Читанке за овај разред с објашњењем појединих израза и нропитивањем садржине. При ученпчкпм одговорпма иааитп на граматичку иравилност. 3. Писањс. Писање појединпх речеипца и пословица но нрегледаоницама и ио ирописима. Пре-

нисинање иоједапих чдаиака пз Читапке и онога из паметп, што се буде иа памет учило, с иарочитом пажњол на правилност и лепоту слова. Исправљање учепичкнх погрешака у нроинсима. 4. Пз граматике. Разликовање оних речн, које значе пмена лица и стварн (именице), радње (глаголи) и особпне (прпдеви). Род п број у имепица и придева. Дељење речн на слогове. 5. Декламовање. Научитп на памет неколпко (5 — 6) лакших песама и краћих прозних састава. Сваку декламацнју мора знатп сваки ученик. Трећи разред 1. Читање. Течно н логпчно читање свих члапака из Читапке за овај разред. Објашњавање поједипих израза. Тумачење и пропитивање појединпх чланака. Слободпо и лепо казпвање садржине прочитаних члапака, који су подесни за причање. Ученички одговори морају бити граматичкн правилни. 2. Писање. Ппсање ио прегледаоннцша и по казивању (диктовању), п то првог течаја између две главне лоније, а другог течаја по једној линији. Преписпвање појединнх прочитаних члапака из Читанке п научепих прича пз других предмета, исказиванпх својим речпма у нростим реченицама. — Исправљање погрешака у нисменим радовима ученнчким. 3. Пз граматике: а.) Реченица. — Главни јој деловн (подмет и крпрок). 6.) Именице. — Позиавање особених н заједннчких именица. в.) Придевн. — Присвојни и онисни с поређењем. г.) Заменице. — Љшие заменице: ја, ти, он ; ми, вп, они. д.) Глаголн, — Познавање радннх лица у садашњем времену. ђ.) Бројеви. — Нознавање бројева основних и редннх. е.) Употреба тачке н запете. 4. Декламовање. Научити на намет неколико (.5—6) лакших песама и краћих ирозннх састава. Сваку декламацију мора знатн свакн ученик. Четврти разред 1. Читање. Течно, логично и лепо читање; објашњавање, пропитивање и нриноведање појединих чланака нз Чптанке за овај разред. Ученички одговори морају бити граматнчкн правилнн. 2. Писање. Пеипсивање из књиге и с табле. Писање по казивању. Исписивање својим речима онога што се читало и запамтпло, било из Чптанке