Prosvetni glasnik

112

РАДЊА ГЛАВИОГА ПРОСВЕТНОГ САВБТА

Математика за I, II, III и IV разр. гимназија," у срискоме иреводу од г. Ђорђа П. Рокиића, проФесора. РеФерат гласи: Главном Просветном Савету. Гдавни Просветни Савет послао ми је на преглед и оцену дело: Ј. Шрама н д-ра Р. Шислера Математика за I, II, III ц IV разред гимназија, иревео Ђ. Рокнпћ, проФесор III. београдске гимназије. Захваљујући Главном Просветном Савету на оваквом одликовању, част ми је казати евоје мишљење како о самом делу тако и о српском преводу. Целокупно наставно градиво математичко за ниже разреде средњих школа изложено је овде у једној књизи. Тиме је учињен срећан иокушај, да се напише математичкп уџбеник, који ће одговарати свима педагошкпм захтевима и методичким прописима, које треба да испуни књига, којом ће се ученици непрестано служитп на првом ступњу математичке наставе, која се мора наслањати више на очигледност него на строго научне основе. Сваки наставник долази дужим искуством до тог уверења, да се у нижим разредима успех постизава само интензивним ионављањем; како је потребно да се наставник често позива на оно што је учено у ранијим разредима, и да се евентуални недостаци у знању ученичком понуњују, као и то да се ученик чешће подсећа па оно што је заборавио желети је да целокупно градиво за математичку наставу у нижим разредима буде у једној књизи скромне величине. Да је и на овај моменат у настави обраћена велика пажња, види се скоро на свакој страни овога дела. Прегледне таблице на крају књиге олакшавају ученику целокупни преглед важнијих иравила, а геометрпјске слике, које се налазе у одвојеној књижици, дају ученику прилике да се непосредним посматрањем њиховим подсећа на геометријска правила. У овом је уџбенику све наставао градиво систематски распоређено, код сваког доказа битни моменти јасно истакнути и за сваку проблему дати су угледни примерц. Овакав расиоред наставног материјала показаће п самом наставнику пут поступне наставе, и даће му у неку руку методичко упутство. Служећи се богатом литературом немачком (11. ВаИгег, Вге1зсћпе1 (1ег, Сгаззшапп ит.д.) ппсци су успели да им дело потпуно одговори свима погодбама*"доброг уџбеника, и с тога није чудо што је стручна критика немачка топло препоручила овај уџбеник. Тако Бг. Оеог§ \^а §пег у часопису „2е11>

зсћгШ, шг (1аа Кеа1зсћи1\уезеп XVI. Јаћгд. VII. Не&, беИе 428" вели у свом реФерату ово: ,Шг §1аићеп шсМ У1е1 ги за§еп, \уепп тг Даз усгНе§еп<1е, (1игсћ\те§з зећг аиз8ез1а1ке1е Гећгћисћ затт!; с1еп ТЈћип§зће&еп а1з е1пез (1ег ћез1еп ће1 ипз 1т Сећгаисће з^ећепдеп Већгћисћег аПеп РасћсоПееен аић \уагтз!е етр1ећ1еп." Ово и оволико доста је, па да се види, да је г. нреводилац био срећне руке при избору самог ориђинала. Толико о самом делу. Што се тиче српскога превода, о њему ћу бити кратак. Упоредивши га са немачкпм орђиналом, нашао сам да је врло тачан, веран и слободан, и да показује преводноца који влада добро и једним и другим језиком, као и самим предметом. Ако у математичкој наставп ц најбољи уџбеник не може заменити живу реч ваљанога наставника, јер треба да служи само за понављање онога што се у школи научпло, онда ое мора тим већа важност прпзнати богатој и систематски сређеној збирци математичких задатака. С тога бих ја, препоручујући за школску потребу ову књигу, желео даг.Рокнић накнадно преведе још и „(Јћии§з51оИ, к који се одликује богаством, пажљивим избором и методичношћу математичких задатака и примера. Препоручујући ову књигу за нашу школску потребу, захвалан сам Главном Просветном Савету на одликовању. 14. септембра 1893. год. У Београду. Јосиф Ковачевић проФесор. За овим је прочитан о овоме лелу и другп реФерат, од г. д-ра Богдана Гавриловића, проФесора Велпке Школе, који гласи: Главном Просветном Савету. Главни Просветни Савет послао ми је на оцену УогзскгЛе Лег МаГкетаИк г ооп Јоз. Зсћгат ипс! ЕиЛ 8с1т8з1ег, а у преводу г. Ђорђа П. РокниКа, проФесора III. београдске гимназије. Ја сам прегледао и ориђинал и превод, и ево моје оцене. У ориђиналу налази се у једној малој свесци — нема у њој ни пуних четрнаест табака — све оно што би се по новом, последњем нацрту наставног плана предавало у нрва четири разреда: ту је рачуница, ту општа аритметика (алгебра), ту су планиметрија и стереометрија. Цео материјал је бршкљиво сређен и добро разрађен. Проблеме су како ваља одабране, а правила лепо изведена — једном речју целина је врло добра. Бнло би ц