Prosvetni glasnik

116

С Л У Ж Б В Н И Д Е 0

РАЗРЕШЕЊЕ Претписом министра лросвете и цркв. послова разрешен је: Ђорђе ПоиовиК, уредник Сриских Новина, 11. Фебруара ове године.

РАСПИСИ И ОДЛУКЕ МИНИСТРА ПРОСВЕТЕ И ЦРНВ. ПОСЛОВА Свима директорима средњих школа (Правила о иолагапу нижега течајног исиита) У прилогу .ј - овоие. нисму шаљу Вам се Правила о полагању нижег течајног испита, која сам нрописао на основу чд. 47. закона о средњим школама и која ће се већ на крају ове школске године ирименити на ученике IV разреда наших средњих школа. Како је течајни испит нова ствар у нашој школи и како је нотребно да се одредбе ових Нравила одмах у почетку иравилно схвате те иравилао и врше, налазим за потребпо да Вам на неке од тих одредаба скренем нарочиту пажњу. Пре свега треба имати на уму јасно значај самога нспита и његов циљ који је у томе: да се види, је лн ученик за свога, најмање четворогодишњега, бављења у нижој средњој школи стекао толико иотребнога знања и снреме да с успехом може пратити даљу наставу у вишим разредима. Као главно мерило ове сиреме узети су они предмети — језици и математика — код којих је више него код осталих потребна, унраво неонходна нзвесна количина знања, па да се настава из њих може успешно наставити. Овим се ие потцењује вредност других предмета, нити се њихов значај у гимназијској настави смањује. Али сви други предмети, сем математике и језика, према ирописаним иаставним плановима за наше средње школе, у вишим разредима пмају више мање нов курс. Настава се ту обнавља и шири, те се данас пронуштено даје накнадити и допунити. Друкчије је токод математике и језика, код којих је по природи самих иредмета континуалност јача н код којих је кроза све разреде средње наставе једаи и непрекидан посао. Из ових су разлога јсзици и математика издвојени из осталих предмета, те је и тежиште течајног испита у тим предметима (т. 1. Правила). Разуме се да се и при испитивању ових иредмета иа течајном исинту наставници не емеју изгубити у еитиијим, сиореднијим нитањима, нег'о ће се више задржавати на онима која чине његову битну страну, која служе као основа, управо као иогодба даљег успешиог рада ученнчког из тога нредмета у вишим разродима (тач. 8. Прав.). Тачком 9. Правила утврђен је састав испитног одбора. Желети је да у непотиуним средњим шко-

лама, у онима дакле, у којима нема исиита зрелости, председник одбора буде увек директор. Течајни је испит у тим школама сада једини општи испит, на је нотребно да директор својим учешћем самом испиту давећи значај, а том нриликом уједно провери и цеорад наставника и уснех учеиика своје школе. Његово пак учешће у одбору не треба да искључи из одбора разредног старешину, јер је овај у првом реду морално одговоран за целокупно стање наставе и васпитања свога разреда, те је према томе и дужап да рад на течајном испиту пра%и свом збиљом и интересовањем. Нарочиту ћете пажњу обратити на вршење тачке 11. Правила. Ка$о је тежпште течајном испиту у предметима поме1тим у тач. 1. Правила, то и ученички успех у тДн предметима треба да буде одсудан за исиитни одбор при одлучивању његову о иуштању ученика у старији разред. Несумњиво поуздан, нарочито пак одличан успех из ма кога од ових главних предмета течајног испита треба да носи и слабији успех из другнх предмета, (пз т. 2. Правила). Ово нарочито пак да вреди за ученике, који својим савесним радом и вредноћом пружају гараптију и за даље успеваЊе у вишим разредима, Најзад да вам скренем пажњу и на особитост прилика у којима се налазе овогодшињи ученици IV разреда пред течајним пспитом. Немајући пред собом ии оног ностуинбг претходног прииремања, ни оног времена које ће за течајни исннт имати њихови другови из млађих разреда, оии ће на течајни испит ове године доћи можда с мањом сиремом пего што би се од њих с нравом могло захтевати. 0 овоме ће чланови испитног одбора бар за ову школску годину водити озбиљна рачуна из разлога који су овде мало час поменути. ПБр. 999. 28. јануара 1899. год. у Београду. Министар иросвеге и цркоених иислова, Андра ЂорђевиЋ с. р.

• П Р А В И хЛ А о нижем течајном испиту у ередњим школама Чланом 47. Закона о средњим школама одређено је, да свн ученнци IV разреда, по свршетку тога разреда, полажу течајни испит, на коме ће имати да покажу своју спрему за нрелазак у вишу средњу школу. На основу ове одредбе и друге алинеје истога члаиа утврђујем ока нравила за иолагање нижег течајног испита: