Prosvetni glasnik

302

гаколоки лктопио

својих питомаца развију моралну вољу и моралнн иарактер. Казао сам и то, да се више но снремају ђаци само за испит, већ поглавито за живот. Тога се ради ие могу више трпети „мајски учитељи", јер је потребно да сваки наставник ради тако, како би био спреман, да покаже и довољну количину рада и правиАпу наставу и дисциплину у свако доба кад надзориик походи школу. Наставвици су радоспо нримили измене у наставном плану, које сте 1>и изволели саопштити својим расписом од 30. октобра ов. г. 11Бр. 19837. Иремда је сваки почетак тежак, ипак се надам да ће миоги наставници постићи ваљаи успех из ручнога рада и у овој школској години. Сада нам је најтеже што немамо спремљеног материјала за плетарство. У исто време споменуо сам наставницима п то, да се ручни рад у мушкој школи не сасгоји само у картопажи, .столарству и пдетарству, већ ваља као ручни рад марљино неговати и рад у школском врту, свиларство и пчеларство. Двадесет трећег ов. мес. био је у Јагодини скуп наставника из среза беличког. Натомје скупу учитељ ручног рада Јов. Г Б. Јовановић нрочитао свој чланак о ручном раду у мушкој школи, па је за тим показао сне алате и матернјал за нлетарство. На том скуиу говорник Јв заједно са слушаоцима исплео једну малу котарицу као примерак за почетнике. Поред ове радиопице у Јагодини отвара се радионица у Варварину за темнићски срез. Четрнаестог децембра, бр. 383, молио сам Вас, Господине Министре, да изволите послати као номоћ алате а материјал за плетарство школи рековачкој, у којој ће бити радиогшца за наставнике среза левачког. Надам се да ће ове школске године бити отворена радионица за плетарство у Белушнћу, Пољни и Јовцу. — Ето, тако се старамо и за техничко васпитање у школи. Сви наставници нризнају, да су у последње време готово све вештине у школи занемарене. Нарочнту сам пажњу скренуо не само наставницима већ и ђацима. да марљиво негују све вештине. А да бнх и ђаке пгго више одушевно за тај посао, почео сам прикупљати збирку лепих ирописа, задатака и слика, иа им то приликом ирегледа у школи показујем ради угакмице. Наставинцп, очекујући измене у иаставном нлану и програму, нису у почетку толико наваљивали да родитељи и онштине набаве све уџбенике. Сада су у свима школама пабављени потребнп уџбеници. Најгеже иде у селима с набавком материјала за писање и цртање. Па ипак запазно сам, да

се пасгавници на разНе начине довијају, да ђаци н у томе што мање оскудевају. 13. Дисциилина. Говорим наставницима и о томе, како ћо у својих ученика развијати естетпчка & морална осећања, неговати дужност и љубав к своме Краљу и Његовом Дому, љубав к српском народу п његовим умотворинама. А да би могли успешно сузбијати рђаве навике, а место тога васпитати сва корисна осећања, развити моралну вољу и морални карактер у својих питомаца, ирепоручујем наставницима да се старају, да они сами буду оно пгго желе да њихови иитомци постану; да се онн и као наставници и као грађанн одликују нримерном радљивошћу, да увек себе усавршавају, да нитомци виде, да њихов наставник није само беседник всћ и радник; да им је увек очигледно да њихов учитољ и зна и уме м хоће да ради само оно што је добро, племенито, узвишено. У погледу дисциплииовања кажем насгавницима да мање заповедају а више делом казују како ваља радити; да се са децом што више друже; да у школском раду оставе све бриге доиаће, на да се старају да им је рад правилан, да радећи са децом и сами буду примерна депа која воле поредак у сваком погледу. Једном речи да сами буду одлични учитељи и примерни грађани ако доиста желе да правилно васпитају српску омладину. Препоручујем наставницнма и то, да им је у васшггању љубав прво, главно и једино средство, а казие да буду споредно, носледње и врло ретко. Вршећи иреглед у школама заназио сам да су ђаци у оиште нажљиви. Увек сам питао наставнике: јесу ли з&довољни понашањем дечјим ; јесу ли деца послушна и вредна; имају ли у школи лажљиваца и крадљиваца, па ми сви на ова питања одговорише, да су у том погледу задовољни. 14. Школски вртови. Има много школа које немају иространих вртова. У местима где је школски врт по закону недовољан, одмах сам предузео потребне мере, да се врт по закопу прошири куповањем околних имања од приватних лица. Сви наставници увиђају потреб) да поуке из пољопривреде ваља предавати и очиглодно у школском врту. Уздам се, да ће бити успеха и у том ногледу. 15. Школске и ђачке књижнице. Уверавам Вас, Госнодиае Министре, да ће ми битн једна од главних брига и то, да што боље уредим и обогатим доиста запемарене и са свим сиромашне школске и ђачке књижнице. Да би се и у том погледу могао постићи уснех, не мислим да је довољно, да школски надзорпик само нрепоручп одбору, да се набави препоручена књига или лисг, већ ваља да