Prosvetni glasnik

268

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Од учитељида свршиде су: Вишу Женску Школу Учил_е а не довршиле Вишу Женску Школу Вишу Дево.јачку Школу и Учитељску Школу у Сомбору Гимназију у Москви Основну Школу и два разреда Више Женске Школе •

35 4 1 1 1

Свега учитељпца • 42 Од наставника и наставница београдских основних школа: Чланови су Учитељског Удружења 22 учитеља и 23 учитељице. Нису чланови Учитељског Удружевва 2 учитеља и 21 учитељица. Цримају лист „Учитељ" орган Учитељског Удружења 21 учитељ и 14 учитељица. Не примају тај лист 3 учитеља и 30 учитељица. Због болести одсуствовали су једна учитељица од почетка па до краја школске годиие а две учитељице и два учитеља одсуствовали су у току године дуже времена. Један је учитељ после дужег боловања умро. Свима овим учитељима и учитељицама за време њихова одсуства одређивана је замена, те рад у њиховпм одељењима није прекидан ни обустављан. Осим тога два наставника основних школа били су одређени да хонорарно предају ручни рад у Грађанској Школи, а из њихове плате плаћене су две приправнице, које су их у њиховим одељењима замењивале у школскоме раду. Сви остали учитељи радили су редовно у својим одељењима преко целе године. У свима одељењима београдских народних школа рад је отпочет редовно у почетку школске године и трајао је све до краја године, када су држани годишњи свечанн испити. За то време сви су наставници и наставнице, с незнатним изузетком, долазилп уредно у школу на часове и држали своја предавања. За време школскога рада, док су деца у школи, ни један наставник није остављао ђаке без непосреднога надзора и за време пауза, које су трајале нзмеђу часова 5—10 минута. Осем држања предавања у основној школи и упућивања деце на ред, како за време шкодскога рада, тако п за време одмора — пауза, наставници су редовно водили и сву прописану школску администрацпју. И рад у школи, и вођење надзора над децом, и уиућивање деце на ред, и вођење школске администрације, наставнпци и наставнице београдских народнпх школа вршпли су с врло неједнаким умењем, марљнвошћу и преданошћу. Услед тога код неких је наставника-ца сав рад био врло интензиван, те је у њпховим одељењима постигнут и бољи успех, а код неких наставннка и наставница био је рад лабавији, невештији и мање интензиван, те је у њиховим одељењима и успех слабији. У онште успех је бољи у оним одељењима, у којима су радили стални наставници-це него у онима у којима су приправнице вршиле замену на дуже време. У београдским народним школама било је у току ове школске године 18 прииравница. Оне су све свршиле Вишу Женску Школу н положнле су испит зрелости, а једна је осим тога свршила ванредно и историско-геограФски одсек на Ведикој Школи. Од ових приправница две су биле иостављене за учитељске заступннце, те су у својим одељењнма радиле самостално преко целе године, једна је бида одређена да замењује једну наставницу преко цеде године, а четири нрнправннце биле