Prosvetni glasnik

НДУКА II НАСТАВА

289

и потпунпм реченпцама, п у природној. логпчној везн; а да не употребљавају прп том онпх пзраза, које пе разумеју добро, п да не теже за књнжевнни плп научпни начином изражавања, којп је за њпх још сувпше тежак. Још пх ваља поучпти, да на ново прегледају оно што су наппеалп, да добро промпсле о том, и да га поправе п допуне. Тако ће се онн научити, да самп оцењују своје мпслп п свој рад, помишљајући при том п на то, како ће другн разумети њпхов састав п како ће га онп оценитп. Ученнцтша вигие гимназије дају се тежи задаци, где пма прерађпвања п самосталнога рада. Уз то нм се дају поуке пз стилисгике, која се не мора учити као засебан предмет. Нарочпто ваља показати и објаснпти ученнцима, да је јасан стил најпрпроднпји и најлепши, а да кнтњасте Фразе често сметају јасности и наводе на погрешно мишљење. Уједно пх треба поучаватп, да не теже сувпше рано за научним пзражавањем, пли за „впсокпм стилом'', за који још пемају доволпо спреме и умне снаге, него да се што внше вежбају у логичном мпшљењу, да богате свој дух разним идејама, п да умножавају свој говор разноврснпм леннм изразима, а то ће добптп највише пз лектире разнпх сппса, научнпх п уметничкнх. За писмено састављање нотребно је дуговремено вежбање. Зато иисмена вежбања пду кроз све разреде, упоредо с вежбањем у говорењу п чптању. Ну успех се може постићи само тако, ако наставнпк свакп ппсменп рад тачно прегледа и добро коригује, с логпчке, граматпчке п стилистнчке стране, оцењујући при том истинптост п логпчну везу мислп, правилност језика и лепоту стила, чистоту и спољнп облик иисменога рада. Наставник мора прегледати и оно што се пздпктује, плп нреппше, плп прерадн но књпзи, као и слободне саставе ученика, и мора означити иогрешке, које ће после ученпци самп псправптн, пошто се у школп претресу оне погрешке, које се чешће налазе код већега броја ученпка. Прп том се могу употребити различнп знаци за означење погрешака у погдеду на садржпну, распоред, облпке, изразе, правопис, знаке интерпункције п др. (могу се употребити почетна слова тих речи, која се забележе црвеним мастплом, дакле: 0, Р, 0, И, П, 3). — Оцене пнсмених радова, које се дају уз коректуру, подстрекавају ученпке на марљпвији рад, само ако нису ■сувпше оштре. Ако су ппсмени радови кратки, а нарочито ако су то писмена вежбања за време предавања из науке о језику, онда се она могу исиравити заједнички у школп на овај начин: наставнпк позове неколико ученика да прочптају што су написалп, па ако има иогрешака, оне се псправе усмено или на табли, н према томе просветни глдсник 1900., 2. 19