Prosvetni glasnik

ШКОЖЖИ ЛЕТОПИО

ИЗВЕШТАЈИ НАДЗОРНИКА НАРОДНИХ ШКОЛА ЗА 1899. И 1900. ШКОЛ. ГОД. Годишњи извештај о Народним Школама за округ Београдоки

Госиодину Министру Просвете и Црквених Послова На крају школске године а према чл. 86. закона о Пар. Школама љ ч.1. 93. Упуства надзорницима част ми је поднети овај годишњи извештај о стању шкода н наставе у повереном ми округу. Док' сам тромесечне извештаје почињао са школама, дотле овај годшпњи почиње са учптељима. У читељи Народних Школа у мом округу вршиди су своју дужност, али, разуме се, не сви једнако и са једнаким успехом, јер је то апсолутна немогућност и за два н три, а где ли за сто и више наставника. Од наставника Народних Школа тражи се и да зна, и да уме, и да хоће да ради у школи, а да и ван школе буде учитељ свега, онога што је добро, поштено и корисно — да буде прави учитељ у својој општини и добар пример својим суграђанима. Ценећи наставнике по свима наведеним својствима, ја не могу и не смем већину похвалитп, јер се често дешава, да учитељ одличан по интелигендији није такав и по оним другим својствима. Бива, и то на више меета, да учитељ и хоће и зна да ради, али не уме — нема вештине да своје знање искаже деди, те на тај начин не постиже онај трајан успех који се жели. Исто тако бива и то доста често, да учитељ и зна и уме да ради, али му недостаје воља за рад. Ова последња слабост, где оскудева воља, укорењена до сада код појединаца, не може се тако лако искоренити, али је свакако сада са сталнпм надзором лакше и уочити и исправљати оно што је за исправљање, него што је то до сада било. Учитељи, са овом слабошћу, научени да у свакој години износе пред надзорннке ове или оне неприлике и незгоде, које им служе за олакшпду и мени су у овој години указивали на исте, очекујући да те неприлике повољније утичу на њихову опену. Ова ствар, разуме се, није добра сведоџба за те наставнике, али и у овој години лромена програма, Финансијске и друге неприлике, које се не могу лако уклањати, помагале су их, да не оставе ту једну ружну страну и навику, која пх више понижава него што они сами могу себи представити. Упоређујући наставнике са наставнидама, ја сам у току ове године, лоред онога опште-стеченог уверења, да су наставнице лошије раденице,