Prosvetni glasnik

428

11Р0СВЕТШ1 ГЛАОНаВ,

ника. При нредавању тежих, апстрактних нредмета треба више нроматрања н експериментовања, да би их ученице могле довољно разумети и да би могле правилно мислити о оном што се нредаје, а не да уче то на памет из књига иди бедежака. Уједно треба навикавати ученице на кратко, правидно и леао изражавање мисди. Дисциалинска су средства при жеиском васпитавању блажа; казне се ретко употребљавају, и то само најбдаже казне, јер су девојчице и девојке много осетљивије од дечака и младића. Њих је лако застрашити; оне често пролевају сузе и без казне; а кад се једна ученица казни, остале ју јако сажаљавају. С тога су овде обично довољне само духовне казне. Ученице су у опште иослушне; а кад учине какву погрешку, брзо се покају н понраве, само их треба довољно надзиравати. Често су довољна само ходегетичка средства, којима се оне задобивају за нрописани поредак и за одређени рад. Ми немамо виших грађанских шкода, ппти реадака другога реда; а имамо виших женских шкода, које су уређене овако као што је овде поменуто. Ну и код нас се већ осећа иотреба ирактичнога грађанскога образовања, које се не може добити у нашим с едњим шкодама. Обичним грађанима нису потребни ннр. стари кдасични језици и још друге неке тешке науке, које они не би могди ни савдадати. Ово важи и за женско образовање, које је у опште више практичне нрироде него научне. За девојке је редовна гимназијска иастава сувише тешка. Зато се и онде, где се заводе нарочите женске гимназије, њихов наставнп план разликује од наставнога плана мушких гимназија; он се удешава у неколико нрема природним особинама и према потребама женскога пола. Из тога разлога, а и с обзиром на ходегетичко-дисциплински поступак, не може се препоручити заједничка настава оба пола у средњим школама; јер ту би сз женска омладина морада сувише напрезати, што би могдо нашкодити њеноме здрављу, а и управљање би у таквој школн било много теже, и индивидуалисање би при настави и при васпитавању у опште задавадо много више посла и старања, него кад су оба пола одвојена. П. Виша реадка и реална гимназија Виша реадка и реална гимназија — то су више средње школе за опште образовање, које се даје претежно у реалном правцу, иди равномерно у реалистичном и хуманистичном правцу. Виша реалка (иди реалка првога реда) спрема ученике за слушање виших техничких струка, које се уче у подитехници, у