Prosvetni glasnik

блука д настава

447

управом, јер она то до сад није била, као што се да видети из даљег излагања. * Државна управа у Енглеској не руководи сама наставом. Она само субвенише раднике на унапређењу наставе а подизање шкода оставља приватној иннцијативи. Држава само помаже новчано, а не ствара сама ништа, јер би се то противило енглеском ђенију. Тако је стање, изузев један покушај организадије у 1846. год., трајало све до 1870. Од 1833. г. парламенат је одобравао школама годишњу субвенцију у ночетку само 20.000 Н у . а од 1801—1869. између 600.000 и 800.000 Нт. Према нар'еђењу од 1862. год. ова се награда давала управннцима школа, према ресултатима испита држаног пред Ераљичиним изаслаником. Позније је осиован Просветни одбор, ради контроле над наставом. Од 1870. год. улога дрлсаве постаје већа: она се стара да народ не остане без основне наставе и нодиже нове школе у местима где их нема. II даље остаје помагање приватннх школа, али се оне не потчињавају новим законима. Тако постају две врсте школа, међу којима наступа рнвалитет, штетан за обе врсте, чему је у главноме крив закон од 1870. год. По овом закону, у местима где нису подигнуте школе приватном нницијативом бира се школски одбор (8сЛоо1 Ђоагд) коме је дужност да оснује школу и њоме управља. Приходима од месних приреза оснива се фонд за издржавање школа. У овим школама забрањује закои сваку религијску наставу која би носила вероисповедни карактер. У приватним школама часови из религијске наставе или су први илн последњи, да би деца, чији родитељи то желе, могла изостајати са часова те наставе. У принципу настава је обавезна за сву децу од 5—14 год. Школски одбори, или где њих нема, одбори за обавезно иохођепе школе (Сотрикогу аМепскпсе сопнтМеез)') имају права надзора у том погледу. Од 1880. год. тколски одбори дужни су издавати законе за уредно похођење школе. Према закону од 1870. школски одбори су били плаћанн. Закон од 1891. год. увео је бесалатност у основним школама. 1898. год. лондонски школски одбор огласио је све своје школе, па и вечерње, за бесплатне. * Закон од 1870. год. представља озбиљан напредак. Он истиче три основна принципа сваке основне наставе: обавезност, оесалатност и неку

*) Данао је 2 / 3 школа под управом школских одбора а '/з потчињен је одборима за обавезно иохођење школе.