Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

749

Шилеровом несмом•,Г)ег А1репја§ег", коју је дечко већ читао једном. И у њој је би.к) пет строФа свака по иест врста. Прочита их овога пута гласно, јер је казао, да тако лакше памти. За четири минута знао је он песму већ на памет. Опет је застао на два места. Када је прочитао песму још једном, знао је без погрешке. При ионављању после десет дана знао је обе песме скоро без погрешке. 0 доцнијим годинама знам само то, да је Н. Н. ванредно лако учио на памет. То сам појачавање памћења покушавао и код другога једнога дечака од петнаест година. И њему сам наложио, да брзо учи на памет песме и бибдијске приче. Уснех је био исти, као и код горњега примера. После пола године утврдио сам постојање поменуте способности. Покушао сам да заинтересујем тога дечка за природну историју, за коју се дотле баш ни најмање није интересовао. Он је доцније говорио, да му је тај предмет постао много миллји него пређе. Мора се додати, да је ту искључено свако приписивање успеха настави. Па ипак морам рећи, да ми други покушаји нису имали тако повољних ресултата. А да ли је бидо у опште каквога успеха? Свакако нисам могао никако да утврдим успех. Да ли сам грешио, иди је узрок томе дежао у самоме хипнотичару, то не знам. Само могу то да кажем као поуздано, да су онакви успеси могућни, као што сам их горе изложио — па и само то вредно је пажње. Да ли се могу постигнути баш правилне методе код све деце подобне за хиинотизовање или не, о томе још не могу тачно да судим. Па ипак сам пре за ово последње. Па у чему се састоје успеси мојих покушаја? Постигнуто је интересовање за извесне наставне предмете, где дотле није било никаква интересовања. То се интересовање може временом смањити. Даље је појачано памћење за поједине предмете. Задатке за учење на памет могу хипнотичари да запамте за најкраће време, много краће него обично. Памћење их задржава верно и дуготрајно. Сматра се да је могућно — ма да ја сумњам у све или у врло многе случајеве — направити лене ученике с помоћу методичнога сугестовања вреднијима. Тога је мишљења и 1,ГеЂеаи11. Л е ни ђаци обично немају интересовања и за неке предмете. Тако би се на њих могло утицати већ и самим буђењем интересовања. Сем тога, ја се слажем с Ј'оге1- овим мишљењем, да се хипнотичном сугестијом може корисно утицати на рђаве навике и наклоности (грицкање ноктију, расејаност, лажљивост), на нервозно наметање представа и др. Учитељ Епде1 у ЕлберФелду имао је многе лепе успехе у лечењу муцања хипнотичном сугестијом. Поправљањем рђавих нагона мора поћи за руком, да се и правац воље побољша. Воља се при том навикне да следује финијим и узвишенијим побудама. Опомињемо васпитача, да ни у хипнози не притискује рад воље у хипнотичара, већ да управља њиме и да га снажи. Д-р Шппросветни гласник I књ. 6. св., 1901. 51