Prosvetni glasnik

760

ПРОСВБТНИ ГДАСНИК

Програм за испит саставио је Бети. Садржавао је ове тачке: 1. Да ученици кажу Француски име сваком предмету, који им се покаже. 2. Да опишу Француски сваку гесту, која се учини пред њима. 3. Да понове једну стару сериску лекцију. 4. Да понове Француски какву причу, коју чују Француски на самом нспиту. 5. Да испричају личне догађаје, који су им се кад било десили у животу. 6. Да прочитају један чланак из Француских новина или једну страну обичре новеле и да то понове Француски. 7. Да даду Француеки потребно објашњење, како би их свако разумео, о речи, коју не би знали Француски. 8. Да траже Француски потребно објашњење, да би разумели неку реч, коју не би знали. 9. Да траже у чисто Француском речнику објашњење за француску реч, коју не би разумели. 10. Да одмах понове Францускн неки Факат, који им је испричао ко од присутних енглеским језиком или који је узет из каквих енглеских новина нли енглеске књиге. 11. Да испричају Француски, шта би радили у Француској у ма којој прилици. 12. Да објасне и испричају Француски о низу слика без наслова. 13. Да одмах нмпровизују Француски крај неке приче, којој су чули почетак. 14. Да скуне исту причу у неколико речи. 15. Да испричају исту причу дваред разним речима. 16. Да рачунају Француски. 17. Да објасне Француски каква се духовна слика добија, кад чују какву реч или Фразу. 18. Да објасне Француски узрок глаголских облика, које је употребио ма који Француски писац у маком изводу (из новина или књиге). 19. Да врше дужност драгоманску. 20. Да нонове Францускн разговор, који су чули од присутних лица на испнту. 21. Да потпуно разумеју лекцију из науке нли књижевности, коју чују француски. 22. Да сами држе ком другом једну сериску лекцију. 23. Да дају граматичка објашњења. 24. Да напишу обично писмо, не техннчко, Францускн. По овоме ирограму држат је испит, а поменути енглески лист од 15. јануара 1893., страна 70. и даље, донео је цео протокол. о аему, у коме се налази опширан опис целог испита, заједно с писмима од већине присутних лица, која су препуна највеће хваде о постигнутом одиста сјајном успеху. Од свих тих писама, ево само оно од А. С. Рогге-а : наставника Француског језика НиМегзргеМ СоИеце- а, датовано 20. декембра 1893., из кога ће читалац добити још јаснију слику о испиту: „Еако сам и ја имао повластицу, да будем један од нспитача 19. декембра, радујем се што могу констатовати, да су ученици издржали пробу у темељном и широком знању Француског језика, под чиме ја разумем баш обичан француски језик, којим Француски народ говори у свакодневном животу, којим изражава све своје и туђе мислп.