Prosvetni glasnik

ШКОЛОКИ ЛЕТОПИО

ИЗБЕШТАЈ РЕФЕРЕНТА ЗА ОСНОВНУ НАСГАВУ О Народним Школама у Параћину, Т&уприји, Јагодини и Паланци

Госаодину Застуинику Шинистра аросвете, Министру иравде. Наредбу Вашу од 5. анрида т. г., ПБр. 3705, извршио сам. Обишао сам иародне школе у Параћину, Ђуприји, Јагодини и Паданци. Походио сам и канцеларије школских иадзорника у Ћуприји и Јагодини. 0 свему овоме имам част поднети Вам овај свој извештај. * У Параћину, Ћуприји и Јагодини затекао сам наставнике и наставниде па послу, изузев две учитељице у Параћину, које су одсуствовале због болести, али је у њиховим одељењима вршена замена. У Паланци су школе распуштене пред мој долазак, јер су многи ученици оболели од малих богиња. У свима одељењима основних школа у прва три града присуствовао сам предавањима, у намери да се уверим о начину рада, сматрајући то као најпречу дужпост према Вашој наредби. На другом месту иокушао сам уверити се и о постигнутим резултатима наставничког рада, не губећи из вида да је у васиитачком раду — а то ће бити и у раду уопште ма на којем пољу — главно квалитет, па тек онда и квантитет рада. Ну, пало ми је у очи, баш ово као да није било најпријатније иевештијим наставницима, ма да знају да је од веће вредности и за њих. Отуда су у понеким одељењима одмах почињали да пропитују, и ако с почетка, по свему судећи, имађаху намеру предавати. 11а ипак, и ако сам се у сваком одељењу иомање задржао, имајући на уму да свој задатак морам извршити само за три дана, успео сам да уочим и наставничку методу у раду бар у главном. И, у овом погледу, мени се чини да ће још доста времена проћи, па да нам начин рада у овим народним школама буде потпуно правилан, у духу научне педагогике. Да споменем само две ствари. Пре свега нисам нашао да се свуда негује у ученика самосталност у мишљењу и раду, колико је потребно. Зато се и могло десити да два три па и више ученика у једном одељењу II разреда нису