Prosvetni glasnik
ГАДЊА ГЛАВНОГ ПРОСВЕТНОГ САВЕТА
527
На иослетку, знајући да за штампање уџбеника не постоје никаква «тална нравила, (а која су кад и прописивана да никада нису вршена), ја се уздржаваи да кажем своје мпгаљење и о томе: да ли ови прегледи да буду лриватна издања или би их требало откупити па штампати као државна издања, јер о томе нисам ни питан. 21. Фебруара 1902. Београд. Остајем Главном Просветном Савету понизан Ј. Миодраговић РеФерат г. Влад. Тителбаха гласи: ИЗВЕШТАЈ >о прегледима ва цртање у основној шволи, еа I. II. III. и IV. рааред; удесили д-р Стев. М. Окановић школ. надеорник и Војислав Стевановић наставник цртања. I. Техничка израда. Сви су нрегледи израђени у тушу пером оштрим и крутим цртама. Тако илрађени ови угледи за дртање неподесни су за основну школу. Ученици ће •без сумње прецртавати ове ирегледе, писаљком по хартији или можда крижуљком или кредом по таблн, те тим материјалом неће никако моћи, да нодражавају танке и круте нотезе црта изведене пером у тушу. На ово их пе треба ни упућивати, него им дати прилике, да се вежбају у цргању слободних и меких потеза; а према томе материјалу којим цртају треба да се удеси и техничка израда прегледа. Природа линија — по извођењу — и тон црта изведен је без израза ,код свију цртежа једнолико а несигурним потезима. Ова примедба важи готово за све примере а нарочито за оне изведене кривим цртама и оне сенчене у свесци за III. и IV. разред. Многи су објекти погрешно представљени иерспективно и рђаво у цртама сенчени. Предмети нису ни аксонометриски ни перспективно замишљени, већ један део, на истом предмету, је у перспективи а други је у ортогоналпој нројекцнји представљен! Тако у свесци за III. разред: на листу 25. онај суд за воду — канта — са решетком замишљен је тако, да суд стоји у перспективи а остали делови ортогонално су представљенн; на 26. листу чаша је у перспективи а њена ножица у ортогоналној пројекцији. Даље па 28. листу нредстављена је -слично труба. Оваке крупне грешке јављају се на многим нредметима у свесци за IV. разред на листовима 17. 18. 21. 25 и 26. Сенчење је без студије извођено готово код свих објеката у IV. свесци. Према горњим примедбама, мишљења сам, кад би ови и остале све услове, као учила цртања за основну наставу, задовољили, ваљало би их, нре употребе, прерадити, одговарајућим маииром извести, а ирема материјалу којим ће се прецртавати. А том приликом да се исправе недостатци у цртежу, перспективи и сенчењу. II. Поступност и избор објеката. У првој књизи за I. разред поступност предмета од простијих објеката жа сложенпјим и комбиновање елемената правих линија рђаво представљена