Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОППС

309

V. Наставници — У школској 1902—1903 години било је 125 одељења, у којима је радило 72 наставника и 52 наставниде; једна наставницп премсштена је у половини Фебруара и на њено место није постављен наставник до краја школске године. Наставниди су одсуствовали: по одобрељу управитеља 40 наставника од 1 — 3 дана; по одобрењу гаколског надзорника: 26 наставника од 1—5 дана; 10 наставника од 5—10 дана; и 10 наставника од 10—15 дана; но одобрењу господина министра: 7 наставника од 3—5 дана; 1 наставник од 5—10 дана; 1 наставник од 10—15 дана; један наставник од 20—30 дана; 5 наставника од 1—3 месеца; 4 наставника од 3—6 месеци и 2 наставника од 6— 1 Ј месеци. Свега: по одобрењу управитеља 40 наставника одсуствовало 73 дана; по одобрењу школског надзорника 46 наставннка одсуствовало 295 дана; и по одобрењу господина министра просвете 21 иаставник одсуствовао је 1191 дан. Сто седам наставника по разним одобрењима одсуствовало је свега 1559 дана. Две наставннце кажњене су укором за одсуствовање без одобрења и једна наставница десето-дневном платом из истог узрока. У број дана у којима су наставници одсуствовали, долази и број дана одсуствовања код оних учитеља, који су добивали већа одсуства, а постављени су им заступницн, који су у њпховим одељењима радили. Т^ј број износи 170 дана. Сва ова одсуствовања од дужностн била су због болести појединих наставника, а мањи број због других личних потреба наставничких. Овом броју треба додати и број дана, у које школе или поједина одељења нису радила због заразних болести и војничког вежбања, на које су поједини наставници морали ићи. Међусобни односи наставника у току ове школске године били су исиравни. Појединачни покушаји размирица између наставника одмах су утицајем мојим сталожени, и могу се нохвалити да су и односи наставнички према осталим грађанима такође били потпуно исправни, како то и доликује народним учитељпма. Бивалоје, истина, покушаја тужакања и клеветања нојединих наставника од стране неких сеоских лармаџија н шићарџија, али уверив се у лажну природу истих, ја сам их бацао у архиву У току школске године држатп су: једно окружно учитељско веће и четири среска. Према упуствима, датим управитељима на окружном већу, наставници су у јачем размеру вршили хоспптивање, а и управитељи су чешће обилазили остала одељења у својој школи и вршили надзор и давали колегијална упуства млађим наставницима. Сем тога вршени су и састанци наставника са ученицима из више школа на средокраћи, где је вршено уиоређивање рада и међусобно допуњавање и мењање мисли у начину рада у школи, што је донело велике користи појединим наставницима, по самом њиховом признању. Тако исто, обилазећи школе, уверио сам се, да су управитељи примењивали сва упуства дата им на већу у погледу васпитном, као и о потребној дисциплини ради што бољег и темељнијег успеха у школском раду. На среским већима држали су одређени наставници угледна предавања из српског језика, рачуна, земљописа и народне историје. За свако одређено предавање сви су наставници били дужни да спреме, писмено, предавања, а на самом већу, ја сам утврђивао, који ће настав-