Prosvetni glasnik

372

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

Дужина редова

I реч

II реч

Ш реч

IV реч

У реч

VI реч

VII реч

VIII реч

IX реч

5 речн

1

2

2

16

1

_

-

6 „

2

1

17

17

5

5

в „

1

5

18

21

22

21

11

5

9 „

6

10

16

17

14

12

23

13

1

Из те се табдиде види, да је нажња ученика упућена у главноме иа ночетак и иа крај редова; рети у средини слушају се с мањим напрезањем пажње. Проучавање памћења комшшкованијих представа тек је почето ; до данас су извршени огдедн само у погдеду памћења реченида и краћих прича, прочитаних ученицима, а које су ученици морали да напишу на памет. Горе смо већ навели пример сличнога огдеда и резудтате, до којих смо при томе дошли, и показали смо, како треба обрађивати одговоре ученичке. Огледи те врсте показали су, да ученици боље памте главне делове приче, него споредне, и, сем тога, при репродуковању у неколико мењају текст оригинала, упрошћавајући синтаксин састав и мењајући речи текста са изразима, које деца обично употребљују међу собом. И тако, дакле, видимо, да општих више или мање важних резултата односно памћења до даиас још није добивено, зато што још нису извршени опгати послови односно разних врста памћења. Важност свих поменутих истраживања и проучавања у главноме се састоји само у обради метода проучавања, који су сада већ обрађени и који су у стању дати интересне резултате у погледу памћења ученичког. Да иређомо сада проучавању других компликованих психичких прбдеса. Ту наилазимо на потпуно непроучену област; изузев неколиких огледа извршених у погледу асоцијација представа и неких огледа односно уображења, извршених у Америци, ми никако и немамо експерименталиих радова односно осталих виших психичких Функција. Из тога, што немамо тих радова, не треба изводити закључак, да те Функције не можемо проучити; методе проучавања можемо лако разрадити, само би смо желели да се и на практици могу применити. Потрудићу се да покажем какви се, на име, методи могу употребити ради проучавања виших психичких Функција. Ја и Бине пробали смо те методе у учитељским школама Версаља и Мелена над 16 ученика једне и толико ученика друге школе; ти методи имају доста мана, но ипак се њима треба задовољити, пошто других немамо. Проучавање асоцијација представа често је вршено над одраслим субјектима; а над ученицима чинили су огледе у Америци — ЈазГгош и СаШпз, а у Немачкој — 2е1ћеп. Резултати тих проучавања и до дан дањи су приватног карактера, а сами огледи састојали су се у овоме: