Prosvetni glasnik

17*

б е л е iii к и

249

ваи иа ударцу но једној познатој кости. Ударац по такој кости производи прпвремену парализу, док ударац таке јачппе но делу руцп, који лежи више нли пиже, не оставља никаква трага. Познавајући такве делове тела, који се лако ране — број је њихов необично великп — Јапапац може свесџо да се користи својом физичком сиагом. Ево иримера: Нападач брзо и изненада обухвата левом руком свога нротивника око појаса н завлачи прсте у доњи део кичменога стуба. У исто време с отворенои десном руком иритискује оздо подбрадак тако, да се глава иротивникова затура награг. Ако се у овом случају употреби и јача снага, у несрећника може да се сломи вратни прстен. Други вешт уаарац — ударац у врат спољним крајем длана. Јапанци, који су посвећени у ову ветптину, код таквих напада могу остати неповређени. Погрешно је мешати систем „Ли-јИзи" с Јапанским начпнима борбе. Оба су система од самог почетка противии један другоме. Пре неколико гогина, за време гимнастичке борбе у Токију, један воштак по систему „ЈшјИзи" оборио је на леђа главног јапанског борца после борбе од 15 минута; од тога времеаа вештина правилпе борбе почела је да опада. Јаиански борци обично су високог раста и врло су дебели. Још од колевке они су одређепи на ово занимаље, за које се бирају само деца физички врло снажна. Узрок што су се борбом дуго одушевљавали у Јапану, објагањава се тиме, што је до револуције у Јапану систем „Јш-јНзи" био привелегпјом „самура", или аристократске касте, која се заклела да га не шири. Сада се систем „ЛијИзи" препоручује свакоме, чак и дошљацима, и стари борци доста брзо силазе са позорпице. Јацанац је због свога физичког васпитаља необично издржљив и здрав. Систем „Јш-јИви" ирописује, сем осталога, дијету у храни и држање тела у чистоти. Јанански војник учи се да дише као ирави иевач; нри јачем куцању срца он осгавља све и одмах легне на леђа. За време негогодишње службе његово срце и нлућа тако се ирекале, да ностају саевим иеприступачпи болестима. А о каквој слабости нерава Јапанци немају никаквога иојма. * Логлед Ккнеза на евет — Кинези су у већој мери конзервативип, те свака усганова налази код њих несавладљиве ирепопе. Овај Факг ноказујо очигледио како је тешко завесги у њих реФорме. У једног немачког мисионара, који се настанио у једном кинеском селу, родио се син. Свештепик ,је умео да задобије симнатпје домородаца, и опп су се ионашаш црема њему врло пријатељскн. Када су Кинези дознали да се свештенику родио сир, они су допели за новорођенче дар — мали златнп ланчић, који су заједпичким прилозима купили. Свештеник је био дубоко иотресен овим изразом оданосги н савеговао се са женом како би најбоље могао да захвали Кинезима. Најзад споразумели се, да нозову к себи представиике тога села. Када су ови дошли, свештеинк се обрати шима овим речима: „Мили моји, ми од свега срца желимо да вам захвалимо, јер смо дубоко потресени вашом нажњом. Ја знам с каквом тегобом ви набављате воду из бунара, служећи се коноицима и ведрима, п желео бих да вам иомогнем и да вам олакшам овај рад. Ја ћу набавити из моје отаџбине такву справу, коју треба наместити над извором; она ради као шмрк и извлачи воду горе. Помоћу ове справе, ви ћете без пкакве тсгобе набављати себи воду. Ја ћу