Prosvetni glasnik

ИАУКА И НАС/ГАНА

365

4. В. X. Веесем)« Е. Е. Алг>бреа;тг, Туселш: 128 волнбедвннхг, д4тскихг п народннхБ и^оенЂ н прибаутовг ођ годосами п сђ аккомпавиментолЂ Фортешано. Изд21-е. СПВ., К )ргенсонЂ, 1903. В. 8-а 96 с. Д. 1 р. — Четири гдаса. 5. Исти, ОборникЂ солдатскихЂ, казацкпхЂ и матросскихЂ и^сеиЂ. Изд. 3-е. Тамо, 1894. В. 8-а 86 с. Д. 1 р. — Садржи 100 иесама. Поред текста ових, на крају се на.1азе белешке о иостању и значењу и т. д. појединих песама. 6. Г. М. Еонцевичг, Школвное п^ше на два и на три однородннх -Ђ голоса. Классиое иосебје длл обученхл и4нш длн пизшихђ учебпнхЂ Заведепш. Ма. 1902. Ц. 25 к. Г2-а 47 с. — Најомиљеније песме. 7. М. Мамонтова , Д-ћтсшл пЈсни на руссше и малороссшсме нанЈвн сђ аккомданиментомЂ Фортетано. П одђ ред. про®. П. Чаиковскаго. С ђ ириложетемЂ т^хч .-же п^сенБ вђ трехглаеномЂ переложеши Е. Алгбрехта. Изд. (Ј-е. С11Б., БОргенсонЂ, 1901. Ц. 1 р. 25. Вр. в. 8-а 58 с. — Челикорезно издање: све горње штаинарско. Јако се препоручује. Нааомена и о другим руским музичким производима. Друге песме, романце, одлоике и целе руске оиере, црквено иојање и т. д. може се наћи у каталозпма музичвих издавача (н. ц. II. К)ргеисонЂ, Москва и Лајпциг, Музикалшип, магазиннг Сђвернан лира, Петроград, Владимирскш 2 и т. д.). За сам избор песама п т. д., које се најраднје певају у Русији на разним забавама и т. д., особито је згодна књига: Л. в. Сумцовг, Иособхе длл устроиства обадедоступннхЂ иаучпнхЂ ц литературннхЂ чтеши. Христома™ длл самви и школн. Изд. 2-е. Харвко†1896. Вр. В. 8-а 289 с. Ц. 1. р. Где се може то наћи под натписом (с. 79. и д.): »Списак музичких комада, који су изведени у средњим школама последњих годииа®. Овај је списак начињен цо извештајима из свих крајева Русије и отуда даје човеку прилике уиознати се с најомпљеннјим и најраспрострањенпји.м руским музичким делима. Нузгред да додамо, да је ова књнга врло корисна лектира за ученпка и наставника, јер иружа доста библиограФских података и лепу поуку о иоезији, књижевности, музици, о разним наукама и т. д. на сасвим орцгиналан начин. Најзад да цоменемо још један добар и згода 1 извор за набавку најомиљенијих песама: за 25 к. до 1 р. продаје најлепше руске песме за школе, певачка друштва и т. д. (хоровнл н^сни дла ученическпхЂ и лшбателвскихЂ хоровЂ) један наставник музике у Ревељу, који на захтев шаље и штамиапа објашњења (Губ. г. Ревелв, Россхл преподавателш Александру Иавловнчу Гаховичу, Ве\уа1-Еиз81е). Друго — ниродна иредавањи такође су одлично средство за учење руског језика, нарочпто у школама н у друштвнма за неговање тога језика. Она се могу удесити и за војнике или деду и онда се зову војннчким или дечјим предавањима. Оиа се читају, не говоре се, и то из рукониса или из штамиане књнге и увек се изводе уза слике из дројекцноних апарата и уз друга очигледна средсгва. За тај циљ иостоје нуно штамнаних народндх (дечјих и војничких) предавања и читава индустрија поменутих слика и адарата у Русији, где се она редовно држе у кући и у школи, у касарни, болници II адсани, као н на многим другим местима. Она су тамо достигла врло велик степен савршенства и ностала нравом насушном нотребом. О свему овоме може читалац читати у нашем чланку „Народна иредавања у Русији" који је изишао у Наставнику 1904. и засебно. Тамо ће наћи сва могућа удутства за организадију таквих предавања тако, да нам се овде не треба даље задржавати на тој ствари.