Prosvetni glasnik
НАУКА И НАСТАВА
87
У овом раду све су реФлексије сугериране питањима која се одиосе на узрок. Онај који је сачинио овај рад јесте активан дух, који тражи и покушава да себи објасни све ствари. Један од његових другова је, опет, проналазачки дух, јер се не ограничава само на то да поставља питања: он на њих и одговара. III. 1. „Несавршенство апарата употребљених на испитивање небеских, васељенских иростора. 2. „Потреба европског посредовања у Маћедонији." 3. „Же.шмо их." Вршећи више пута ова експериментисања имали би се упознати закони који одређују оријентацију наших мисли. Ви пак можете и сами измислити и многа друга зарад изучавања ма које било иптелектуалне Функције. Ексиериментисања која се односе на емоционалан живот још су деликатнија. На ипак и њих ви чините сваки пут, кадгод задате вашим ђацима какав задатак као што је на пример овај: „У чем се састоји, по вашем мишљењу, срећа? Која је књига коју претпостављате другим књигама, и зашто ? Еоју игру више волите од других ? Испричајте о оном празнику, о оном путовању. Чем се лепом иадате и у чем ћете уживати о великом школском одмору који ће наступити?" Могућно је и лако је чинити још прецизнија експериментисања. Узмите по избору, нарочито једно дете, које ће вам нослужити као предмет за екепериментисање. Мењајући експериментисање ускоро ћете дознати каква емоција пружа вашем ђаку сећање или изтлед на какву радост или на какву тегобу; репрезентацију радости илп жалости другота; познаћете много боље но простим посматрањем њетову осећајноет. Експериментисања која се односе на вољу, тичу се било изабраног циља било употребљених средстава да се тај ттиљ ностигне. ТТТта је идеал детињи? Каква је његова склоност? Пошто су дане и створоне такве и такве околности, шта ће дете да ради? Ето у овоие је прва група проблема. Да би све то решио један психолог пита своје ђаке ово: „Која је дичност на коју бисте ви желели да личите ? Зашто?" а други један запитао би: „Шта бисте радили са сумом новаца од 2.50 динара, кад би вам она била издавана правилно сваког ме■сеца?" Могу се позвати ђаци да разреше случајеве свести: учећи их моралу, таква прилика показаће се врло често. Учинимо само један експерименат ове врсте. Одговорити на ова два питања: 1) Која је особина од које вам се чини да човек постаје најузвитенији, највећи ? 2) Који вам се порок чини да највише понижава човека ?